Sportowo-ekologicznie - Toyota zrobiła GR Yarisa na wodór

Pojawienie się elektrycznej Formuły E i coraz większej liczby zelektryfikowanych samochodów (również sportowych), jasno pokazuje w którą stronę zmierza motoryzacja. Niektóre rozwiązania choć ekologiczne, nie muszą oznaczać rezygnacji z osiągów czy frajdy z jazdy. Dlatego Toyota postanowiła stworzyć prototyp GR Yarisa zasilanego wodorem.

Więcej nowości motoryzacyjnych znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl

Koncepcyjny GR Yaris ma ten sam układ napędowy, co napędzana wodorem Corolla Sport, która startuje w Japonii w serii wyścigów długodystansowych Super Taikyu. Silnik GR Yarisa o dziwo został ten sam, ale po modyfikacjach konstrukcyjnych wykorzystuje wodór jako paliwo.

Zobacz wideo Arkady Fiedler Toyotą Mirai przemierzył Europę. Siedem krajów i 11 etapów

Paliwo, zbiorniki oraz proces tankowania prototypowego GR Yarisa są takie same jak w przypadku wodorowej Toyoty Mirai. Mirai to jednak samochód elektryczny, zasilany energią generowaną w procesie chemicznej reakcji wodoru i tlenu w ogniwach paliwowych. Napęd GR Yarisa opiera się na innej technologii – zastosowano w nim silnik spalinowy, w którym wodór wykorzystywany jest jako paliwo.

Toyota GR Yaris na wodór (prototyp)Toyota GR Yaris na wodór (prototyp) Toyota

Prace nad taką technologią rozpoczęto w 2017 roku i choć jest ona wciąż na wstępnym etapie rozwoju i testów (przez co nie jest gotowa do wykorzystania komercyjnego), to w japońskich wyścigach napędzana eksperymentalnym silnikiem wodorowym Corolla Sport już dziś zapewnia wysokie osiągi przy prawie zerowych emisjach.

Japoński przemysł motoryzacyjny odnosi największe sukcesy w produkcji aut osobowych. Producenci muszą brać udział w wyścigach, by sprawdzać swoje samochody pod kątem wytrzymałości i osiągów, a także by zaprezentować pełnię swoich możliwości. Wraz z rywalizacją następuje postęp. Jest to też źródło ekscytacji wśród fanów motoryzacji. Udział w wyścigach nie tylko zaspokaja naszą ciekawość, ale przede wszystkim umożliwia rozwój japońskiego przemysłu produkującego samochody osobowe

– podkreślał w marcu 1952 roku, tuż przed swoją śmiercią, Kiichiro Toyoda, założyciel Toyota Motor Corporation.

Toyota GR Yaris na wodór (prototyp)Toyota GR Yaris na wodór (prototyp) Toyota

Silnik spalinowy na wodór

W eksperymentalnych wodorowych prototypach GR Yaris oraz Corolla Sport zastosowano ten sam trzycylindrowy silnik G16E-GTS o pojemności 1,6 litra z turbodoładowaniem. Zmodyfikowano w nim układ paliwowy oraz system wtryskowy, by można było wykorzystać wodór jako paliwo.

Budowa naszego wodorowego silnika spalinowego z myślą o startach w wyścigach to był dopiero pierwszy krok. Wyobrażam sobie, że za 10 lat sprawy będą wyglądać zupełnie inaczej niż teraz, dlatego mam nadzieję, że w przyszłości ludzie spojrzą wstecz i docenią, że do tego wyzwania podeszliśmy z pozytywnym nastawieniem, czerpiąc radość z każdej chwili

– powiedział Akio Toyoda, prezydent Toyota Motor Corporation.

Wodór spala się szybciej niż benzyna, a to oznacza dużą dynamikę przy niemal zerowej emisji. Spalanie wodoru, oprócz tego, że odbywa się w sposób czysty, ma też potencjał, by dawać przyjemność z jazdy dzięki wrażeniom akustycznym, charakterystycznym dla silników spalinowych.

Toyota GR Yaris na wodór (prototyp)Toyota GR Yaris na wodór (prototyp) Toyota

Więcej o:
Copyright © Agora SA