Toyota GR86 trafi do Europy, ale zniknie po dwóch latach. Wszystko przez... systemy bezpieczeństwa

Wielu fanów motoryzacji zastanawiało się, czy Toyota GR86 trafi do Europy. Teraz informacje się potwierdziły - będzie można kupić trzeci samochód z linii GR, ale tylko przez dwa lata, a może nawet krócej. Wszystko przez systemy bezpieczeństwa.

Toyota GR86 ma się pojawić w salonach wiosną 2022 roku. Pojawi się, ale dość szybko zniknie. Producent mówi, że samochód ten będzie dostępny w Europie przez dwa lata.

Zobacz wideo Nowa Toyota Supra - klasyczne auto sportowe? [RECENZJA]

Emisja czy systemy?

2,4-litrowy bokser powinien bez problemu poradzić sobie z normami Euro 6d. Prawdopodobnie chodzi więc o systemy bezpieczeństwa. Toyota GR86, jak na sportowe auto przystało, nie będzie naszpikowana elektroniką. Producent wyszedł z założenia, że to samochód mający dawać frajdę z jazdy, więc obecność elektronicznych wspomagaczy ograniczono do minimum. Może się okazać, że niektóre układy, z których zrezygnowano w GR86, będą częścią obowiązkowego wyposażenia. Wówczas samochód nie będzie dopuszczony do sprzedaży w Europie.

Od maja 2022 r. każdy nowy model samochodu (taki, który wejdzie do sprzedaży w maju 2022 r. lub później), a od 2024 r. każde nowe auto sprzedawane w UE będzie obowiązkowo wyposażane m.in. w system hamowania awaryjnego, inteligentny asystent prędkości (aktywny tempomat) czy system wykrywający pieszych i rowerzystów. Pełną listę obowiązkowego wyposażenia spisaliśmy poniżej.

Toyota GR86 2022Toyota GR86 2022 Toyota

  • Inteligentne dostosowanie prędkości. Dzięki radarom i danym z map system będzie znał ograniczenia prędkości obowiązujące na drogach. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system poinformuje go o tym, wprowadzając pedał gazu w wibracje. Wbrew niektórym opiniom, system w żaden sposób nie redukuje prędkości.
  • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon. To znormalizowany interfejs ułatwiający montaż alkomatów blokujących zapłon. Chodzi wyłącznie o ułatwienia w zakresie montażu, a nie wyposażanie samochodów w alkomaty.
  • Monitorowanie senności i uwagi kierowcy. To system analizujący zachowanie kierowcy. Jeśli uzna, że jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerwę.
  • Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To układ, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca poświęca sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegający kierowcę. Działa podobnie do tego opisanego powyżej.
  • Awaryjny sygnał stopu. To szybkie pulsowanie świateł stopu informujące kierowców jadących za nami, że rozpoczęliśmy intensywne hamowanie.
  • Wykrywanie obiektów przy cofaniu. To nic innego jak czujniki parkowania z tyłu lub kamera cofania.
  • Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa możliwość zderzenia, uruchamia układ hamulcowy, aby zmniejszyć prędkość, nie dopuszczając do zderzenia lub ograniczając jego skutki.
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To układ uniemożliwiający niezamierzoną zmianę pasa ruchu.
  • Rejestrator danych na temat wypadków, czyli tzw. czarna skrzynka w samochodzie. Zbiera dane na temat jazdy, by ułatwić służbom poznanie przyczyn wypadku.

Więcej o czarnych skrzynkach w samochodach pisaliśmy w tym artykule:

Założenie Toyoty GR86 było takie, by była godnym następcą GT86, a jednocześnie najbardziej "surowym" modelem z rodziny GR (obok GR Supry i GR Yarisa). Krążyły plotki o dostępności bardzo ubogo wyposażonej wersji - takiej, do której wystarczy wrzucić kubełkowy fotel i szaleć po torze. Dlatego nikt raczej nie będzie się kwapił do montowania w standardzie kamer cofania, adaptacyjnych tempomatów, zaawansowanych czujników radarowych, Lane Assistów, utrzymujących pojazd na pasie ruchu, czy awaryjnych układów hamowania. Takie opcje w typowo sportowym aucie, z którego wielu kierowców będzie korzystać również (a może przede wszystkim) na wszelkiej maści torach wyścigowych, jest po prostu niepotrzebne. Dlatego spieszmy się zamawiać ostatnie prawdziwie sportowe auta, bo za kilka lat ten segment rynku (przynajmniej europejskiego) będzie ział pustkami.

Toyota GR86 2022Toyota GR86 2022 Toyota

Stworzona po to, by cieszyć

Toyota GR86 jest napędzana czterocylindrowym silnikiem typu bokser o pojemności 2,4 litra "pożyczonym" od Subaru. Nowa, większa jednostka napędowa sprawia, że GR86 ma lepsze osiągi od swojego poprzednika. Generuje moc 235 KM i 250 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Warto przypomnieć, że poprzednik był napędzany 2-litrowym bokserem o mocy 200 KM i maksymalnym momencie 205 Nm. Nowa odmiana na pewno poprawi więc osiągi poprzednika.

Wymiary GR86 są niemal identyczne jak GT86, ale udało się zmniejszyć masę samochodu. Tym samym nowy model utrzymał nisko położony środek ciężkości, co przekłada się na zwinne prowadzenie. Sztywność skrętną poprawiono o około 50 procent w porównaniu z GT86, dzięki czemu auto ma być angażujące i zwinne w prowadzeniu. Tak jak było w przypadku GT86 - to model analogowy, pozbawiony elektronicznych systemów wspomagania, które mogłyby pozbawić kierowcę purystycznej przyjemności z jazdy.

Toyota GR86 2022Toyota GR86 2022 Toyota

Toyota GR86 2022Toyota GR86 2022 Toyota

Więcej o:
Copyright © Agora SA