Więcej informacji o polskich autostradach możesz poszukiwać też w serwisie Gazeta.pl.
GDDKiA nie pozostawia żadnych złudzeń. Na swojej stronie internetowej informuje kierowców, że "zgodnie z obowiązującym prawem wszystkie autostrady w Polsce będą płatne". A w świetle tej informacji nieco inaczej można spojrzeć na wprowadzenie 1 grudnia 2021 roku obowiązkowego także dla aut osobowych systemu e-TOLL. Bo za sprawą elektronicznych płatności i kamer kontrolujących wnoszenie opłat, system dość szybko można wprowadzić na wszystkich innych drogach oznaczonych symbolem A. Czy to nie było właśnie celem dodatkowym i nieco ukrytym forsowania nowego systemu?
Na razie ciężko odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie – choć jest to mocno prawdopodobne. Jednoznacznie można za to wskazać wszystkie te odcinki szybkich szlaków w Polsce, na których kierowca za przejazd musi zapłacić już dziś. Ile zapłacić? Tą kwestię reguluje akurat rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które nie zmieniło się w ostatnich latach. Dokument wyraźnie wskazuje, że pojazdy kategorii drugiej – tj. samochód osobowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony – za każdy pokonany kilometr musi zapłacić 10 groszy. Niby kwota nie wydaje się wysoka, ale...
Warto pamiętać o tym, że to rozporządzenie mówi o sumie podstawowej, która prawdopodobnie trafi do budżetu państwa. Nie określa zatem stawki maksymalnej. Nie zawiera bowiem zatem opłat związanych z utrzymaniem drogi czy obsługą systemu płatności, które są pobierane np. przez koncesjonariuszy. Skutek? Choć w rozporządzeniu pojawia się 10 groszy, każdy pokonany kilometr na A1 kosztuje kierowcę 16 groszy. Jeszcze drożej jest na A-dwójce. Między Świeckiem i Nowym Tomyślem płaci się aż 20 groszy, a między Nowym Tomyślem a Koninem aż 49 groszy.
Autostrady w Polsce nie są tanie. Nie ma ich też zbyt dużo (obecnie nieco ponad 1700 km) i zbyt dużo się ich nie buduje. GDDKiA chce oddać w całym roku 2021 tylko 39,6 km nowych autostrad. To 0,005 km na 1 km2 powierzchni kraju. Dla porównania w Czechach wskaźnik wynosi 0,016 km/1 km2, a Niemczech 0,036 km/1 km2.
Płatne odcinki autostrad w Polsce:
Przedstawiciele GDDKiA nie mają żadnych wątpliwości. Wszystkie autostrady w Polsce będą płatne. Tak stanowi prawo. Całe szczęście w tym stwierdzeniu pojawia się słowo będą. A oznacza ono mniej więcej tyle, że nadal są odcinki, którymi samochody mogą się poruszać całkowicie bezpłatnie. Gdzie dokładnie? Oto lista: