Więcej motoryzacyjnych nowości znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Skoda Afriq to rajdowa wersja miejskiego Kamiqa. Koncepcyjny samochód przygotowywany jest przez studentów Akademii Skody we współpracy z działem Skoda Motorsport. Nazwa projektu nawiązuje do legendarnego Rajdu Dakar, który przez wiele lat prowadził przez afrykańskie bezdroża. Afriq to także trafny wybór z innego powodu - od początku tego roku Skoda odpowiada za działalność Grupy Volkswagen w Afryce Północnej.
Po raz pierwszy w historii prac jako podstawa samochodu koncepcyjnego służy Skoda Kamiq. Rajdowa wersja będzie nawiązywać wizualnie do samochodów, które startują w legendarnym Rajdzie Dakar. Od pierwszego pociągnięcia ołówkiem uczestnicy projektu samodzielnie opracowują unikatowy pojazd.
Skoda Afriq ma długość 4362 mm i szerokość 1790 mm, a rozstaw osi wynosi 2649 mm. Studenci wdrażają wiele nowych, niezwykłych pomysłów przy wsparciu ekspertów z Akademii Skoda – inżynierów i doświadczonych pracowników z obszarów rozwoju technicznego, projektowania i produkcji. Po raz pierwszy współpracują także z działem Skoda Motorsport.
Wspaniale jest widzieć, ile entuzjazmu i kreatywności wnoszą do tego projektu nasi studenci. We współpracy ze specjalistami, którzy są oddani do dyspozycji naszym uczniom i pilnie z nimi pracują nad szczegółami, uczestnicy projektu co roku wpadają na pomysły, które zaskakują nawet samych ekspertów. Dzięki tej współpracy zawsze udaje się nadać wymarzonemu samochodowi wyjątkowy charakter
– mówi Zdenek Stanke, lider zespołu z Akademii Skoda.
Nazwa ósmego samochodu studenckiego marki Skoda odzwierciedla także jej odpowiedzialność za region Afryki Północnej. Po Indiach i Rosji, marka jest odpowiedzialna za całą działalność Grupy Volkswagen w Egipcie, Tunezji, Maroku i Algierii. Od 1 stycznia 2021 r., pod kierownictwem Arwy Oeljeklaus, firma rozwija się na rosnących, nowych rynkach w tym regionie.
Nazywając nowy samochód studencki ŠKODA AFRIQ i pamiętając o afrykańskich korzeniach Rajdu Dakar, uczestnicy projektu zwracają uwagę na niedawno przejętą odpowiedzialność Grupy ŠKODA AUTO za region Afryki Północnej. Podobnie jak w Indiach i Rosji, chcemy wykorzystać naszą fachową wiedzę w regionach Afryki o dynamicznym wzroście. Planujemy efektywnie wykorzystać istniejące synergie w Grupie
– wyjaśnia Arwa Oeljeklaus, szef Skoda Auto na Afrykę Północną.
W 2018 r., podczas 40. pustynnego rajdu, Kodiaq stał się pierwszym samochodem marki Skoda, który wziął udział w prawdopodobnie najbardziej wymagającym rajdzie na świecie. Kompaktowy SUV był wykorzystywany w Ameryce Południowej jako pojazd pomocniczy dla czeskiego zespołu BARTH Racing. Produkowany seryjnie model bez problemu poradził sobie z trasą o długości prawie 10 tys. kilometrów, wiodącą przez Peru, Boliwię i Argentynę, mimo że niejednokrotnie droga wiodła na wysokości ponad 4500 metrów.
Od 2014 r. uczniowie Szkoły Zawodowej Skody w Mladá Boleslav która została założona w 1927 r., co roku planują, rozwijają i budują swój spektakularny pojazd koncepcyjny. Projekt samochodu studenckiego jest wyjątkową inicjatywą w Czechach i oferuje przyszłym specjalistom szansę na zademonstrowanie swoich talentów i możliwości we współpracy ze specjalistami z kilku działów, m.in. produkcji czy projektowania. Daje to młodym praktykantom wgląd w wiele różnych obszarów firmy. Uczą się pracować nad projektami w zespole, łączyć planowanie z praktyczną realizacją oraz prezentować swoją pracę członkom zarządu. Samochód studencki jest jednym z najważniejszych projektów Akademii Skoda.
To już kolejny projekt czeskich studentów. Wcześniej była m.in. Skoda Scala Spider i niedawno pokazana Skoda Slavia.