Stojąc na czerwonym, mocno wciśnij hamulec. To może aktywować funkcję, której nie znałeś

Zatrzymałeś auto przed skrzyżowaniem? A spróbuj mocno wcisnąć hamulec. Może uda ci się aktywować funkcję, z której obecności być może nie zdawałeś sobie sprawy, a która mocno ułatwi ci życie podczas jazdy w mieście.

Więcej porad eksploatacyjnych znajdziesz w serwisie Gazeta.pl.

Gdy auto zatrzymuje się przed światłami, kierowca automatycznie wciska sprzęgło, a następnie hamulec. I ten ostatni trzyma aż do momentu, w którym sygnał nadawany przez sygnalizator zmieni się na zielony. Wtedy może dodać gazu i ruszyć z miejsca. Czy scenariusz może przebiegać nieco wygodniej? Może. W niektórych autach wystarczy, że kierowca mocno wciśnie pedał hamulca na postoju. To aktywuje funkcję, która się nazywa auto hold. W takim przypadku auto stanie jak wryte, dzięki czemu kierowca będzie mógł zdjąć nogi z pedałów.

Zobacz wideo Zapraszamy na wielki finał The Best of Moto 2021

Auto hold blokuje i odblokowuje koła automatycznie

Oczywiście także w autach bez systemu auto hold kierowca oczekując przed światłami może puścić wszystkie pedały. Wtedy może się jednak okazać, że z uwagi na ukształtowanie terenu, auto zaczyna się staczać. Automatycznie blokowany hamulec niweluje ten efekt. Jak dokładnie działa ten system? Mocne wciśnięcie hamulca sprawia, że komputer sterujący dostaje informację mówiącą o zablokowaniu zacisków tylnych kół (układ jest bowiem oparty o elektroniczny hamulec ręczny). Odblokowują się one automatycznie – za każdym razem, gdy kierowca puści sprzęgło, doda gazu i będzie chciał ruszyć.

Warto pamiętać o tym, że układ auto hold przydaje się nie tylko w korku czy w czasie oczekiwania na zielone światło. Sprawdza się także w sytuacji, w której kierowca chce ruszyć na górce, ewentualnie przed wjechaniem z podziemnego garażu musi upewnić się, że chodnikiem nie idą piesi. Auto hold utrzymuje pojazd w miejscu, a później pozwala na bezproblemowe ruszenie z miejsca. Bez auto holda kierowca musiałby skorzystać z oldskulowej dźwigni hamulca ręcznego – zupełnie jak na kursie i egzaminie na prawo jazdy.

Warto pamiętać o tym, że auto hold ma również wady. I dobry przykład dotyczy parkowania. Manewru nie uda się wykonać płynnie, bo po każdym zatrzymaniu samochód trzeba ruszyć z miejsca dodaniem gazu.

Czerwona kontrolka z wykrzyknikiemKontrolka z wykrzyknikiem w kółku albo trójkącie. Co oznacza? Lista jest bardzo długa

Auto holda nie ma, ale jest elektryczny ręczny?

Zdarza się, że choć samochód posiada automatyczny hamulec ręczny, opcji auto hold już nie ma. Dzieje się tak najczęściej w modelach z przekładnią mechaniczną – w automatach staje się powoli rynkowym standardem. To na szczęście też niewielki problem. Bo kierowca stojący w korku, który chce utrzymać auto na miejscu, a jednocześnie nie ma zamiaru cały czas dusić pedału hamulca, może wcisnąć przycisk odpowiadający za uruchomienie ręcznego. W takim przypadku również jego zwolnienie nastąpi automatycznie – zaraz po dodaniu gazu i podjęciu próby ruszenia z miejsca.

Więcej o: