Wiemy, co będą rejestrować czarne skrzynki. Od 2022 r. będzie je miało każde nowe auto

Każdy samochód, który wejdzie do sprzedaży od maja 2022 r. będzie musiał mieć zamontowaną czarną skrzynkę. Od 2024 r. będzie ją miała każde nowe auto w sprzedaży. Wiemy, co dokładnie będą rejestrować nowe urządzenia.

Wypadki w krajach UE kosztują każdego roku około 100 mld euro. Właśnie dlatego Parlament Europejski poparł nowe przepisy wprowadzające dziewięć nowych systemów bezpieczeństwa, w które będą wyposażone wszystkie samochody trafiające na drogi Unii Europejskiej. Szacuje się, że dzięki temu do 2038 r. na europejskich drogach zginie o 25 tys. osób mniej. Tzw. czarne skrzynki w samochodach pozwolą też lepiej poznać przyczyny wypadków na drogach UE. Będą obowiązkowe we wszystkich nowych modelach, które wejdą do sprzedaży od maja 2022 r. Od 2024 r. w czarną skrzynkę będzie musiał być wyposażony każdy nowy samochód sprzedawany w Unii. Nawet te, które uzyskały homologację wcześniej.

O bezpieczeństwie na drogach piszemy codziennie na stronie głównej gazety.pl

Przepisy, które wejdą w życie w maju 2022 r., zostały już oficjalnie opublikowane - nie ma od nich odwrotu. Czy i jak bardzo nowe przepisy wpłyną na ceny samochodów? Z analizy kosztów przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM wynika, że mogą to być kwoty rzędu 70-80 euro, czyli 300-350 zł.

Zobacz wideo Mandaty za prędkość w Polsce. Ile kierowcy zapłacą za jakie przewinienia?

Czarna skrzynka zapamięta dużo szczegółowych danych

Jakie dane zapiszą się w pamięci "czarnej skrzynki"? Niedawno poznaliśmy szczegółową listę:

  • prędkość pojazdu w zakresie od 0 do 250 km/h w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
  • stopień otwarcia przepustnicy (wciśnięcia pedału przyspieszenia) w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
  • użycie hamulca w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
  • ruchy kierownicą w ciągu 5 sekund przed zderzeniem,
  • zmiany prędkości wzdłużnej i poprzecznej w czasie kolizji,
  • stan pasów bezpieczeństwa (zapięte / niezapięte) w ciągu 1 sekundy przed zderzeniem,
  • prędkość obrotową silnika,
  • włączenie się układu ABS,
  • kąt przechyłu pojazdu,
  • działanie systemu stabilizacji toru jazdy,
  • aktywację poduszek powietrznych,
  • stan położenia przednich foteli (jeśli przyjął on pozycję najbardziej do przodu i wpłynęło to na decyzję komputera o aktywacji poduszki powietrznej),
  • stan kontrolki systemu pomiaru ciśnienia powietrza w oponach (TPMS) w ciągu sekundy przed zderzeniem,
  • działanie tempomatu na 5 sekund przed zderzeniem,
  • stan aktywnych systemów wspomagania kierowcy (np. system utrzymywania pojazdu w pasie ruchu).

Od połowy 2022 r. obowiązkowe będą też inne systemy

  • Inteligentne dostosowanie prędkości. Dzięki radarom i danym z map system będzie znał ograniczenia prędkości obowiązujące na drogach. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system poinformuje go o tym, wprowadzając pedał gazu w wibracje. Wbrew niektórym opiniom, system w żaden sposób nie redukuje prędkości.
  • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon. To znormalizowany interfejs ułatwiający montaż alkomatów blokujących zapłon. Chodzi wyłącznie o ułatwienia w zakresie montażu, a nie wyposażanie samochodów w alkomaty.
  • Monitorowanie senności i uwagi kierowcy. To system analizujący zachowanie kierowcy. Jeśli uzna, że jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerwę.
  • Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To układ, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca poświęca sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegający kierowcę. Działa podobnie do tego opisanego powyżej.
  • Awaryjny sygnał stopu. To szybkie pulsowanie świateł stopu informujące kierowców jadących za nami, że rozpoczęliśmy intensywne hamowanie.
  • Wykrywanie obiektów przy cofaniu. To nic innego jak czujniki parkowania z tyłu lub kamera cofania.
  • Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa możliwość zderzenia, uruchamia układ hamulcowy, aby zmniejszyć prędkość, nie dopuszczając do zderzenia lub ograniczając jego skutki.
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To układ uniemożliwiający niezamierzoną zmianę pasa ruchu.
  • Rejestrator danych na temat wypadków, czyli tzw. czarna skrzynka w samochodzie. Zbiera dane na temat jazdy, by ułatwić służbom poznanie przyczyn wypadku.

Wybór akurat tych systemów nie był przypadkowy. UE dokładnie przeanalizowała wypadki pod kątem przyczyn i wybrała układy, które relatywnie niedużym kosztem mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach. Warto podkreślić, że żaden z powyższych systemów nie powstał specjalnie z myślą o nowych unijnych przepisach. Każdy z nich jest już dziś dostępny, ale najczęściej za dopłatą.

Systemy bezpieczeństwa w BMWSystemy bezpieczeństwa w BMW Fot. Mat. prasowe

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.