Więcej newsów z Warszawy znajdziesz na stronie głównej Gazeta.pl
Warszawski Zarząd Dróg Miejskich ogłosił, że rozstrzygnięto przetarg na zaprojektowanie Alei Jerozolimskich w stolicy. Ta główna oś centrum Warszawy zmieni się nie do poznania. Trasa zostanie zwężona do jednego pasa w każdym kierunku. Pojawią się za to szersze chodniki, ścieżki rowerowe i drzewa. Zostaną zatoki postojowe, buspasy i tory tramwajowe.
To już drugi przetarg na zaprojektowanie nowego wyglądu i formy głównej ulicy w Warszawie. Poprzedni przetarg unieważniono, bo wszystkie przesłane oferty okazały się zbyt wysokie w stosunku do zakładanego budżetu.
Teraz najkorzystniejszą ofertę, która opiewa na 2 mln 435 tys. zł, złożyła firma Meritum Projekt z Katowic. Jeśli nie będzie odwołań i umowa zostanie podpisana, wykonawca będzie miał 30 miesięcy na opracowanie całej dokumentacji.
Projekt nowej przestrzeni na dwukilometrowym odcinku Alei Jerozolimskich powstanie w koordynacji z PKP, które planują przebudowę tunelu średnicowego oraz budowę nowej stacji w rejonie ulicy Nowy Świat. Zatem dopiero po zakończeniu prac kolejowych, ruszy budowa nowej odsłony Alei Jerozolimskich.
Na nowym wyglądzie Alei Jerozolimskich skorzystają przede wszystkim piesi. Zostaną poszerzone chodniki i przystanki tramwajowe, co przełoży się na bezpieczeństwo i komfort pasażerów i nie tylko. Osoby korzystające z transportu miejskiego w centrum mają kłopotliwą drogę z tramwaju do autobusu i odwrotnie. Największą zmorą jest tu rondo Dmowskiego. Aby się przesiąść z pojazdu szynowego na kołowy, dwa razy trzeba pokonać schody po kilkanaście stopni. Dla osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami to czasem duży kłopot. W Alejach po przebudowie przesiadki będą znacznie wygodniejsze.
Przebudowa zbliży też do siebie przejścia dla pieszych, które obecnie potrafią być oddalone o ponad 200 metrów. Znów problem odczuwalny jest najbardziej w rejonie ronda Dmowskiego. Po wyjściu z autobusu przy Novotelu trzeba albo korzystać ze schodów, albo iść ok. 220 m w stronę ronda de Gaulle'a do najbliższych pasów. Na pozostałym fragmencie nie jest lepiej – odległości między przejściami dla pieszych są niewiele mniejsze. Nowe Aleje staną się pod tym względem przyjazne – nowe przejścia powstaną m.in. na wysokości ulic Pankiewicza i Brackiej czy przy stacji PKP Powiśle.
Zmiany zakładają też utworzenie dwóch ścieżek rowerowych po obu stronach arterii. Poszerzone będą też chodniki. Dziś w wielu miejscach od zderzaków zaparkowanych aut do ścian budynków jest ok. 2,5 metra. W efekcie łatwo o tłok – najgorzej mają rodzice z wózkami czy osoby niepełnosprawne.
Kolejną zmianą jest roślinność. Projekt ma zakładać posadzenie sporej liczby drzew, które nie tylko poprawią wygląd centrum stolicy, ale również dadzą cień i chłód podczas upalnych letnich dni.