Martwi cię bezpieczeństwo na polskich drogach? Więcej tekstów na temat BRD znajdziesz na gazeta.pl
"Wyższa szkoła jazdy" to cykl na Moto.pl, w wyjaśniamy najbardziej kontrowersyjne przepisy ruchu drogowego. Ale nie tylko. Znajdziecie tu mieszankę tematów z pogranicza kodeksu drogowego, egzaminu na prawo jazdy, dobrych praktyk na drodze oraz przydatnych porad dla kierowców.
Trwają prace nad nowelizacją ustawy "Prawo o ruchu drogowym" dotyczące podwyższenia kar za wykroczenia. 20 października 2021 r. zakończyła obrady powołana specjalnie w tym celu podkomisja sejmowa. Poinformował o tym portal brd24.pl.
Posłowie dyskutowali z odpowiedzialnym za rządowy projekt wiceministrem infrastruktury Rafałem Weberem. Wspólnie ustalili, że trzeba obniżyć jeden mandat. Za przekroczenie prędkości o 30 km/h wkrótce zapłacimy 800 zł, a nie jak proponowano 1500 zł.
Powodem była zbyt duża różnica pomiędzy karami za przekroczenie prędkości w zakresie 0-29 km/h oraz 30 km/h i więcej. Członkowie komisji uznali, że konieczne jest ustalenie sprawiedliwej progresji kar, tak aby były współmierne do przewinienia.
Dokładne stawki w odniesieniu do prędkości nie zostały jeszcze określone. Znajdą się w dopiero w późniejszym rozporządzeniu do przygotowywanej ustawy. Ono będzie określać taryfikator. Posłowie pod naciskiem RPO doprecyzowali katalog czynów, które są uznawane za wykroczenia i jako takie będą karane grzywną w wysokości do 30 tys. zł.
Chodzi między innymi o celowe tamowanie ruchu. Opozycja obawia się, że taki przepis mógłby być wykorzystywany do karania demonstracji przeciwko władzy. Ministerstwo Infrastruktury chce, żeby podwyższył poziom bezpieczeństwa, zakazując kierowcom złośliwego hamowania albo zwalniania w miejscu wypadku po to, aby zrobić zdjęcie.
Odrzucono też pomysł obniżki grzywny w przypadku natychmiastowej płatności policjantowi. Podobno ściągalność kar jest na tyle wysoka, że taki pomysł miałby więcej wad niż plusów.
Komisja zmieniła też termin wejścia nowelizacji ustawy w życie. Kierowcy łamiący prawo zapłacą wyższe mandaty od 1 stycznia 2022 r., a nie jak wcześniej planowano już w grudniu 2021 r. Utrzymano propozycję powiązania stawek ubezpieczenia OC z liczbą punktów karnych na koncie kierowców oraz wysokość minimalnych kar za wykroczenia inne niż przekroczenie dozwolonej prędkości. Oto niektóre z nich:
Za wyjątkowo niebezpieczne wykroczenie drogowe policja będzie mogła przyznać 15 punktów karnych, najwyższą grzywną, jaką może nałożyć będzie 5000 zł, a sąd będzie mógł ukarać kwotą 30 tys. zł. Skończą się też kursy, które pozwalają zmniejszyć liczbę punktów karnych na koncie.
Dziennikarz portalu brd24.pl, który poinformował o skutkach pracy komisji, twierdzi, że w następną środę (27.10.2021) nad poprawkami będą debatować posłowie Komisji Infrastruktury. Później przygotują raport z prac nad projektem i jeśli posłowie przyjmą nowelizację ustawy w drugim czytaniu, pozostanie tylko trzecie i głosowanie nad nią w Sejmie. Jeśli zostanie przyjęta, trafi do Senatu.