Zainteresował cię temat przepisów? Dziś na stronie głównej gazeta.pl dowiesz się więcej o zasadach jazdy po rondzie. Skrzyżowania o ruchu okrężnym to zdecydowanie jeden z tych tematów, które rozpalają polskich kierowców. Często kłócimy się o dokładne zasady jazdy po rondzie, kierunkowskazy albo prawidłowy pas. Trochę żartobliwie mówi się czasem, że ilu Polaków, tyle sposobów na pokonanie ronda.
Powodów do uśmiechu nie dają jednak niektóre przejścia dla pieszych na wielu rondach. Umieszczone są tuż przy zjeździe. Kierowca zjeżdżający z ronda praktycznie od razu wjeżdża na zebrę - ma bardzo mało czasu na reakcję i dostrzeżenie chcących przejść pieszych. Czasem dochodzi do awaryjnego hamowania, gdy ktoś zauważy pieszego w ostatniej chwili. Zdarza się nawet, że poprawnie zatrzymujący się samochód i przepuszczających pieszych wystaje tyłem na rondo i tamuje ruch na nim. Inni kierowcy zmuszeni są do hamowania lub zatrzymania się. To powoduje wiele nerwowych i niebezpiecznych sytuacji. Na pewno doświadczyliście ich na drodze także wy. I to nie raz.
Na łamach Moto.pl często krytykujemy polskich kierowców i ich agresywny styl jazdy, ale w tym przypadku niebezpieczeństwo prowokuje nieprzemyślana infrastruktura. Ministerstwo Infrastruktury planuje wyeliminować takie przejścia i odsunąć pasy od zjazdów z ronda. Szykuje się dobra zmiana na polskich drogach.
Czy istnieje możliwość dostosowania przepisów dotyczących budowy dróg, aby przejścia dla pieszych były odsunięte od skrzyżowań o ruchu okrężnym w taki sposób, by pojazd zjeżdżający z ronda nie był zmuszony do nagłego hamowania, a przez to powodowania zagrożenia dla pojazdów poruszających się m.in. za nim? Ponadto zmiana taka przyczyniłaby się do zmniejszenia korków, które tworzą się szczególnie w obrębie tego typu skrzyżowań i mają znaczący wpływ na płynność ruchu
- takie pytania padły w interpelacji do resortu infrastruktury, którą wysłał poseł PiS Artur Szałabawka. Do jego zapytań ustosunkował się wiceminister infrastruktury Rafał Weber, dając i kierowcom, i pieszym powody do zadowolenia. Dowiedzieliśmy się, że MI szykuje poważne zmiany w wytycznych projektowania skrzyżowań drogowych:
Będą zawierały szczegółowe przepisy dotyczące projektowania rond jednopasowych i turbinowych na drogach zamiejskich i ulicach. W projekcie wytycznych zawarto wymagania, zgodnie z którymi przejścia dla pieszych zaleca się odsuwać od zewnętrznej krawędzi jezdni ronda na odległość nie mniejszą niż 5,0 m.
Cieszy rozsądne podejście resortu do sprawy i chęć oraz zapowiedź konkretnych zmian. Trzeba jednak pamiętać, że takie wytyczne obowiązują Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, dla samorządów - są wskazówkami.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w momencie wejścia w życie nowych przepisów o pierwszeństwie pieszych na przejściach w czerwcu tego roku (m.in. zmieniono także limit prędkości w nocy w terenie zabudowanym oraz zakazano jazdy na zderzaku) rząd zapowiadał ogromne inwestycje w drogową infrastrukturę. Rozpoczęto wtedy konsultacje publiczne Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Głównym celem programu ma być zwiększenie ochrony uczestników ruchu oraz stworzenie bezpiecznej infrastruktury drogowej. Mowa m.in. o budowie chodników, modernizacji oświetleń przejść dla pieszych, umieszczaniu wysp azylu oraz zmianach w oznakowaniu dróg. Na poprawę infrastruktury przeznaczono 2,5 miliarda złotych.