Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Polscy kierowcy tego nie wiedzą

Czy można objeżdżać rondo dookoła prawym pasem? Zanim kierowca udzieli odpowiedzi na to pytanie, musi się dowiedzieć kto je zadał i w jakich okolicznościach. Bo dla jednych przepisy są jednoznaczne, a dla innych całkowicie milczące w temacie. Gdzie leży prawda?

Na rondach w Polsce trzeba mocno uważać. Jednak nie dlatego, że skrzyżowania te są trudne czy kolizyjne, a dlatego że kierowcy... nie zawsze potrafią się po nich poruszać. I idealnym przykładem błędnego manewru jest objeżdżanie wyspy prawym pasem. Tak obrany kierunek jazdy nie tylko zmniejsza przepustowość skrzyżowania, ale przede wszystkim może tworzyć zagrożenie kolizją. Tylko czy z prawnego punktu widzenia takie zachowanie jest nieprawidłowe? Trochę tak, a trochę nie. Wszystko bowiem zależy od tego, kto i jakie przepisy przyjmie za wykładnię prawa.

Zobacz wideo Ekspert tłumaczy nam, dlaczego opony są tak ważne w samochodach sportowych i nie tylko

Objeżdżanie ronda prawym pasem jest zgodne z prawem bo...

Bo tak naprawdę w Polsce nie ma przepisów, które regulowałyby kwestię przypisania kierunku jazdy pasom na rondzie. Prawo o ruchu drogowym nie jest aż tak szczegółowe. To oznacza, że teoretycznie kierowca mógłby prawym pasem nawet skręcić w lewo czy zawrócić. Oczywiście pod warunkiem, że mówimy o standardowym rondzie, a nie np. o rondzie turbinowym czy z wyznaczonymi kierunkami jazdy za pomocą strzałek. W takim przypadku oznaczenia poziome na ogół nie pozwalają na kontynuowanie jazdy prawym pasem dalej, niż do najbliższego lub drugiego z kolei zjazdu.

Objeżdżanie ronda prawym pasem jest niezgodne z prawem bo...

Ze stanowiskiem mówiącym o tym, że na rondach bez wyznaczonych pasów kierunkowych panuje wolna amerykanka, nie zgadzają się osoby, które po analizie Prawa o ruchu drogowym natknęły się na art. 22 ustawy. A w jego głos:

Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się: do prawej krawędzi jezdni – jeżeli zamierza skręcić w prawo; do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi – jeżeli zamierza skręcić w lewo.

Tak określona norma prawna wskazuje ich zdaniem, że w sytuacji, w której na rondzie są dwa pasy ruchu, prawym z nich można skręcić w prawo lub pojechać prosto. Lewym z kolei można pojechać prosto, w lewo lub zawrócić. Zasada zmienia się w sytuacji, w której pasy są trzy. W takim przypadku:

  • prawy pas służy do jazdy w prawo,
  • do jazdy prosto służy dowolny pas,
  • lewy pas służy do skrętu w lewo lub zawracania.

Kierunkowskaz na rondzie. Ekspert tłumaczy jak się powinno go używaćKierunkowskaz na rondzie. Ekspert tłumaczy jak się powinno go używać

Czemu kierowcy objeżdżają rondo dookoła prawym pasem?

Pierwszy pogląd wskazuje, że nie ma przepisów zabraniających jazdy dookoła ronda prawym pasem. Drugi mówi o tym, że jest to zabronione. I której z opcji nie wybrałby kierowca, powinien pamiętać o tym, że objeżdżanie ronda prawym pasem nie jest dobrym rozwiązaniem. Ronda mają obniżać kolizyjność skrzyżowań i zwiększać ich przepustowość. W sytuacji, w której kierowcy korzystaliby tylko z prawego pasa, nie zostanie spełniony żaden z wymogów. Jazda w taki sposób blokuje możliwość wjazdu na skrzyżowanie innym autom i zjazdu z niego użytkownikom korzystającym z lewego pasa.

Czemu zatem kierowcy objeżdżają rondo dookoła prawym pasem? Odpowiedzi może być kilka. Czasami decyduje o tym strach przed natężeniem ruchu, czasami lenistwo, czasami nieznajomość przepisów, a czasami po prostu głębokie poszanowanie dla losu innych użytkowników drogi. Której z opcji nie zakreśliłby prowadzący w konkretnym przypadku, jest ona formą drogowej nieprawidłowości, którą mimo wszystko warto z polskiej rzeczywistości eliminować.

Mandat za zły pas na rondzie? Tak, to możliwe!

Może się okazać, że policjanci patrolujący drogę przyjmą za normę art. 22 Prawa o ruchu drogowym. W takim przypadku zakwalifikują jazdę prawym pasem dookoła ronda jako nieodpowiednie ustawienie pojazdu na jezdni przed skrętem. Skutkiem stanie się mandat 150 zł. Naruszenie np. zapisów dotyczących znaków od P-8a do P-8c "Strzałka kierunkowa" będzie kosztować kierowcę już 250 zł i aż 5 punktów karnych.

Więcej o: