Sposób ustawienia świateł nie ma większego znaczenia... ale dopóki kierowca jedzie w dzień. Bo prawdziwy problem zaczyna się w nocy. I już krótka przejażdżka za miastem sprawia, że nie jest trudno natknąć się na auta dosłownie "strzelające" światłami po okolicznych drzewach i oczach innych kierowców. Co ciekawe, efekt taki da się osiągnąć nie tylko nieumiejętnie włączając reflektory drogowe. Niewłaściwe ustawienie pokrętła w aucie sprawia, że oślepiające stają się nawet wymagane prawem światła mijania!
Sytuacja jest naprawdę poważna. I potwierdzają to statystyki. Badanie ankietowe wykonane przez Instytut Transportu Samochodowego wykazało, że aż 80 proc. pojazdów ma źle ustawione światła. W tym samym czasie aż 98 proc. badanych doświadczyło oślepienia przez inne samochody. I fakt oślepienia może być ekstremalnie niebezpieczny. Bo kierowca, który w nocy spojrzał w intensywne źródło światła, może np. nie zauważyć pieszego idącego poboczem. Tragedia gotowa!
Nieprawidłowo ustawione światła to okazja do... otrzymania mandatu. Być może policjanci raczej rzadko korzystają z tej sposobności, jednak w skrajnym przypadku oznacza ona nawet 500-złotową grzywnę. To jednak jeszcze nie koniec konsekwencji. Bo kierowca straci też dowód rejestracyjny pojazdu, a do tego może w skrajnym przypadku otrzymać nakaz wycofania samochodu z ruchu. W takim przypadku kontynuowanie podróży będzie możliwe, jednak wyłącznie na lawecie.
Ustawienie świateł to w pewnym stopniu zadanie dla diagnosty w czasie przeglądu technicznego. Błędy w tym zakresie popełniają jednak również sami kierowcy. Szczególnie że do ich dyspozycji pozostaje pokrętło w kabinie pasażerskiej. Kiedy przestawić je z pozycji 0 na wyższą? Przede wszystkim wtedy, gdy dociążycie samochód – zapakujecie do bagażnika ciężkie przedmioty, ewentualnie podłączycie przyczepę. W takim przypadku konieczne jest obniżenie snopa światła.
Pokrętło służy do regulacji zasięgu świateł. "0" – w aucie siedzi kierowca i pasażer. "1" – czterech lub pięciu pasażerów na pokładzie. "2" – komplet pasażerów i bagaże. "3" – w aucie przebywa tylko kierowca, ale bagażnik jest kompletnie załadowany.