Masz prawo jazdy kategorii B? Lepiej zerknij w pole F.2 w dowodzie rejestracyjnym swojego auta

W dowodzie rejestracyjnym w polu F.2 zapisano wartość kluczową szczególnie dla kierowców posiadających prawo jazdy kategorii B. O co dokładnie chodzi?

Co oznacza skrót DMC? Dopuszczalną masę całkowitą. I choć pojęcie jest omawiane już w czasie nauki jazdy, nie wszyscy kierowcy wiedzą co tak naprawdę się pod nim ukrywa. To nie tylko waga samego pojazdu, ale również waga ładunku i pasażerów. Tak zsumowana wartość podlega badaniom homologacyjnym i na tej podstawie jest wbijana do dokumentów pojazdu - w tym do dowodu rejestracyjnego w polu F.2.

Zobacz wideo Wymiana prawa jazdy to obowiązek. Dla wszystkich. Kiedy trzeba to zrobić?

DMC kluczowe z punktu widzenia posiadacza prawa jazdy kategorii B

Pojęcie dopuszczalnej masy całkowitej jest kluczowe z dwóch punktów widzenia. Po pierwsze z uwagi na posiadane uprawnienia. Prawo jazdy kategorii B pozwala na prowadzenie pojazdów samochodowych. To jednak zawężona definicja. W praktyce prowadzący ma bowiem uprawnienia do kierowania autami, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony. To oznacza hatchbacki oraz większość SUV-ów, pick-upów czy dostawczaków. Czemu piszemy o większości? Bo nie brakuje aut, które przekraczają dopuszczalne DMC.

Kara za zbyt wysokie DMC

DMC na poziomie 3,5 tony bardzo łatwo jest przekroczyć w przypadku dużego pick-upa pokroju Forda F-150, luksusowego kampera czy dostawczaka takiego jak Iveco Daily. A to prowadzi do prostego wniosku. Kierowca zasiadając za kierownicą takiego pojazdu powinien posiadać prawo jazdy kategorii C. Co w sytuacji, w której tych uprawnień mieć nie będzie? Podczas kontroli drogowej zostanie potraktowany jak osoba, która prowadzi bez prawka. Skutek? Mandat będzie opiewał na 500 zł. Dodatkowo kierowca nie będzie mógł kontynuować jazdy.

Kiedy DMC ma jeszcze znaczenie? Dopuszczalna masa całkowita może się okazać poważną przeszkodą nie tylko wtedy, gdy kierowca wybiera się w drogę, ale również jeżeli chce... zaparkować samochód. Szczególnie w sytuacji, w której postanowi pozostawić auto na chodniku. Przepisy nakazują mu nie tylko zostawić wystarczającą ilość miejsca dla pieszych. Wskazują też, że na chodniku można parkować tylko pojazdu o DMC mniejszym niż 2,5 tony. Przekroczenie tej wartości skutkuje kolejnym mandatem - tym razem o wartości 100 zł i 1 punktem karnym.

Nowe DMC, czyli ciężkie elektryki wkraczają do gry

Dopuszczalna masa całkowita samochodów i uprawnienia kierowców to spore wyzwanie w przyszłości. Powód? Tym bez wątpienia jest elektryfikacja. Zestaw pokładowych baterii sprawia, że już ciężkie auto staje się jeszcze cięższe. Zaraz może się zatem okazać, że do kierowania dużego e-SUV-a kierowcy nie wystarczy kategoria B, a konieczna będzie kategoria C. Taka sama zasada dotyczy elektrycznych vanów - w ich jednak przypadku utrzymanie wymogi 3,5 tony oznacza po prostu... mniejszą ładowność.

Mercedes EQV ma DMC na poziomie - uwaga! - dokładnie 3,5 tony. Samo auto waży 2660 kg. Audi e-Tron z mocniejszym silnikiem już dziś ma DMC na poziomie 3130 kg.

Rozwiązanie tej kwestii na szczęście już się znalazło. Jeżeli prace legislacyjne pójdą dobrze, jeszcze w tym roku prawo jazdy kategorii B zostanie rozszerzone. Kierowca otrzyma możliwość prowadzenia pojazdów o DMC nawet 4,25 tony. Dwa warunki: musi mieć uprawnienia minimum dwa lata, a pojazd napęd alternatywny.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.