Masz prawo jazdy? To się ciesz. Teraz, po zmianach, mógłbyś go już nie zrobić

Drożej i trudniej - tak w dużym skrócie można podsumować zmiany w egzaminach i kursach na prawo jazdy, które już obowiązują.

Ile kosztuje egzamin na prawo jazdy w 2021 r.

W egzaminie nie zmieniła się formuła próby drogowej, tak samo jak konieczność posiadania maseczki ochronnej na egzaminie. Jeśli chodzi o koszty, to za egzamin teoretyczny zapłacimy 30 zł, z kolei za praktyczny - 140 zł. Jednak nie da się nie zauważyć, że koszt kursu w wyniku pandemii znacznie wzrósł. Obecnie znajdziemy oferty kursów na prawo jazdy w cenie od 2500 zł do 3000 zł.

Do tych kwot należy doliczyć opłatę za badania lekarskie, które są niezbędne do wyrobienia numeru PKK, a więc około 150-200 zł; koszt zdjęć do dokumentów oraz samego wydania prawa jazdy, jeśli pozytywnie przejdziemy egzamin, czyli 100 zł. Całość może nas zatem wynieść w najlepszym wypadku niecałe 3000 zł, a w najdroższym - ponad 3500 zł.

Zobacz wideo Zielona strzałka jak STOP. Kierowcy źle z niej korzystają

Numer PKK to indywidualny numer profilu kandydata na kierowcę, który należy uzyskać, zanim zapiszemy się na kurs prawo jazdy. Jest obowiązkowy od 2014 r. i aby go otrzymać, należy złożyć wniosek do wydziału komunikacji swojego urzędu. Numer ten umożliwia szkole jazdy oraz ośrodkowi ruchu drogowego znalezienie kandydata w systemie. Jego wyrobienie jest bezpłatne.

Zmiany w pytaniach na egzaminie teoretycznym

Baza pytań egzaminacyjnych jest regularnie aktualizowana. Wraz z początkiem tego roku podano nowe pytania, które mogą również zaskoczyć kierowców z wieloletnim stażem. Niektóre z nich są bardziej podchwytliwe, zwłaszcza że zmieniły się niektóre przepisy.

Egzamin teoretyczny składa się obecnie z 32 pytań, z czego 20 z nich dotyczy wiedzy podstawowej. Odpowiada się na nie zaznaczając odpowiednio opcję „tak" lub „nie". 12 pozostałych pytań jest z zakresu wiedzy specjalistycznej, która dotyczy wybranej przez kursanta kategorii prawa jazdy. Odpowiada się na nie, wybierając odpowiednie warianty A, B lub C.

Egzaminowany musi zdobyć 68 punktów z puli 74 możliwych, aby zdać egzamin teoretyczny.

Zmiany w egzaminie praktycznym na prawo jazdy

Zmianom uległa głównie organizacja egzaminu praktycznego na prawo jazdy. Skrócona została przerwa pomiędzy kolejnymi egzaminami z 50 na 45 minut. Po przerwie egzaminator ponownie przeprowadza próbę drogową.

Dodatkowo egzamin, który nie odbywa się z różnych przyczyn, nie będzie wliczany do liczby egzaminów zaplanowanych dla egzaminatora w danym dniu.

Zmiany w przepisach są największym problemem dla kursantów. Nowe regulacje, które weszły w życie w czerwcu tego roku, mocno dookreślają zachowania kierowców względem pieszych. Przede wszystkim należy ustąpić pierwszeństwa pieszemu w momencie zamiaru znalezienia się na przejściu dla pieszych, a nie dopiero w momencie, w którym się na nim znajduje.

Na co jeszcze zwrócić uwagę na egzaminie praktycznym

Zalecamy zwrócić bardzo dużą uwagę na pierwszeństwo dla pieszych, zredukować prędkość oraz zachować szczególną ostrożność, zwłaszcza w sytuacjach, w której pieszy jeszcze nie wszedł na zebrę, a dopiero się do niej zbliża. Dodatkowo – pamiętajmy o ograniczeniu prędkości w terenie zabudowanym – zarówno w nocy jak i w dzień wynosi 50 km/h. Egzaminator nie sprawdzi naszej wiedzy w praktyce, ale zawsze może zweryfikować teorię egzaminowanego w trakcie próby drogowej

- podpowiada Julia Langa z firmy Yanosik.

Poza tymi wskazówkami należy zwrócić również uwagę na konieczność zachowania bezpiecznej odległości w czasie jazdy na autostradach oraz drogach szybkiego ruchu. Co prawda nie zostanie to zweryfikowane w trakcie jazdy na egzaminie praktycznym, ale egzaminujący może o to spytać w trakcie jazdy. Bezpieczna odległość to ta, która wyrażona w metrach wynosi połowę prędkości jazdy pojazdu.

Niezastosowanie się do nowych zasad ruchu drogowego może być traktowane jako stwarzanie zagrożenia dla bezpieczeństwa na drodze wszystkich uczestników, a co za tym idzie – może skutkować przerwaniem egzaminu.

Więcej o:
Copyright © Agora SA