• Link został skopiowany

100 obwodnic w latach 2020-30. Część już realizowana, ale wiele jeszcze czeka w kolejce

Rząd przeznaczył 28 mld zł na budowę 100 obwodnic w latach 2020-30. Na części prace już ruszyły.
Autostrada A2
fot. GDDKiA

GDDKiA odpowiedzialna za realizację programu prowadzi intensywne prace przygotowawcze dla 78 obwodnic.

Zobacz wideo Czy w Polsce budujemy drogi drożej niż w Europie? Rzecznik GDDKiA odpowiada

Trzynaście obwodnic jest już na etapie realizacji. Wspólna długość realizowanych obwodnic to 106,9 km, których wartość wynosi 1,8 mld złotych. Są to obwodnice:

  • Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie),
  • Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
  • Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
  • Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie),
  • Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie),
  • Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
  • Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
  • Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
  • Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
  • Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
  • Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie),
  • Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).
Planowane obwodnice w Polsce
Planowane obwodnice w Polsce GDDKiA

Dla jednej obwodnicy trwa obecnie przetarg na projekt i budowę (3 km obwodnicy Strykowa), a dla kolejnych ośmiu szukany jest wykonawca dokumentacji, których łączna długość wynosi 87 km.

GDDKiA chwali się, że w sumie „rozgrzebanych" jest 78 inwestycji o łącznej długości 657 km.

Wszystkie obwodnice będą drogami klasy GP. Większość z nich będzie jednojezdniowa, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zabudowanym i przewiduje się duże natężenie ruchu i powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).

Wszystkie obwodnicy jak zapewnia GDDKiA konsultowane są z samorządami i przy ścisłej współpracy z nimi. Do tego rozmowy prowadzone były z lokalnymi społecznościami, dla których głównie mają powstać obwodnice. Głównym założeniem budowy nowych dróg jest zwiększenie bezpieczeństwa i udrożnienie dotychczasowych szlaków komunikacyjnych.

Więcej o: