Kierowco, jeśli nie możesz zgiąć nadgarstka, to znaczy, że musisz przestawić fotel

Pozycja półleżąca, nonszalanckie sięganie po kierownicę i zimny łokieć. Czyli spektrum błędów, które kierowcy w Polsce najczęściej popełniają podczas ustawienia fotela. Jak ustawić siedzisko w samochodzie w sposób bezpieczny?

Jednym z częściej pojawiających się pojęć w kontekście motoryzacji jest bezpieczeństwo jazdy. O jego poziom dbają obecnie samochody - za sprawą nowoczesnych systemów i infrastruktura drogowa - jest budowana maksymalnie bezkolizyjnie. To jednak nie koniec, bo o bezpieczeństwo powinien zadbać przede wszystkim sam kierowca. I podstawą jest tu prawidłowa pozycja za kierownicą - bo nie jest ona wyłącznie kwestią wygody czy stylu. Żeby przekonać się o tym, jak duży problem z ustawieniem fotela mają kierowcy, wystarczy zatrzymać się w korku i... rozejrzeć. Wielu prowadzących siedzi za kierownicą w pozycji półleżącej.

Zobacz wideo Lubuska policja monitorowała zachowanie kierowców z drona. Zarejestrowała groźnie wyglądający wypadek

Pozycja za kierownicą to... pewność manewrów!

Pozycja za kierownicą ma kolosalne znaczenie dla dwóch aspektów. Po pierwsze za jej sprawą kierowca ma właściwe pole widzenia - sytuację na drodze może oceniać zarówno za sprawą przedniej, jak i bocznych szyb. Po drugie sposób siedzenia wpływa na możliwość sterowania pojazdem. Daje prawidłowy dostęp do pedałów, gałki zmiany biegów i kierownicy, przez co kierowca jest w stanie szybko reagować nie tylko na zmieniające się warunki ruchu, ale przede wszystkim wszelkie zagrożenia pojawiające się na drodze.

Pozycja za kierownicą może uratować Ci życiePozycja za kierownicą może uratować Ci życie Fot. Mirosław Łuckoś

Prawidłowe ustawienie fotela to w pierwszej kolejności wysokość siedziska. Tu zasada jest jedna - kierowca nie może ograniczać pola widzenia. Niska osoba nie może zatem obniżyć siedziska na tyle, żeby np. kierownica zasłaniała jej przednią szybę. Kolejnym krokiem jest regulacja oparcia. Tu już zasady są dwie. Na początek warto ustawić oparcie maksymalnie pionowo - to oznacza mniejsze obrażenia kręgosłupa w czasie wypadku. Dodatkowo kluczowy jest test nadgarstka.

Ustawiłeś oparcie? Zrób test nadgarstka żeby sprawdzić czy dobrze

Test nadgarstka pozwala sprawdzić czy kierowca siedzi wystarczająco blisko kierownicy. Na czym polega? Należy oprzeć się tak, aby plecy przylegały do oparcia fotela. Następnie trzeba położyć dłonie na górnej części kierownicy. Jeżeli nadgarstek znajduje się na wieńcu i pozwala na ruch dłonią, pozycja jest prawidłowa. Gdy nie, należy ją skorygować. Test nadgarstka pokazuje zasięg rąk kierowcy. Prawidłowo ustawiony fotel daje kierowcy możliwość bezpiecznego manewrowania - bo gdy trzyma ręce na kierownicy, ma je delikatnie ugięte w łokciach.

Szyby parują, jak tylko spadnie deszcz? Jest na to kilka patentówSzyby parują, jak tylko spadnie deszcz? Jest na to kilka patentów

Ostatnim etapem ustawienia fotela jest regulacja zagłówka. Górna jego część powinna dotykać potylicy. W przypadku zagłówka wcale nie chodzi o wygodę jazdy. Kluczem do sukcesu jest tu podparcie dla głowy w czasie ewentualnego uderzenia w tył pojazdu - zagłówek ochroni szyjny odcinek kręgosłupa.

Siedzisko, oparcie, zagłówek i... lusterka!

Uzupełnieniem prawidłowego ustawienia fotela są prawidłowo ustawione lusterka. W przypadku wstecznego sytuacja jest oczywista. Musi być w nim widać całą tylną szybę. Jeżeli chodzi o lusterka boczne, należy je wyregulować tak, aby linia horyzontu znajdowała się na ich środku. Linia nadwozia może być widoczna - ale nieznacznie. W takim przypadku minimalizowany jest efekt martwego pola.

Więcej o: