Od 6 grudnia 2019 roku jazda na suwak to nie tylko uprzejmość wobec innych kierowców, ale uregulowany prawem obowiązek. Wynika on z przepisów ustawy - Prawo o ruchu drogowym. Dzięki jeździe na suwak znacznie szybciej można rozładować korek i zapewnić płynność ruchu, ale przekłada się to również na bezpieczeństwo na drodze.
Jazda na suwak to zachowanie odpowiedniej kolejności przejazdu w sytuacji, w której dwa (lub więcej) pasy łączą się w jeden. Pojazdy na pasie pozwalającym kontynuowanie jazdy mają obowiązek wpuścić przed siebie jedno auto z pasa kończącego się lub dwa auta - gdy kończą się pasy po prawej i lewej stronie. Nazywa się to jazdą naprzemienną. Najlepiej obrazuje to poniższa grafika:
Jak to się mówi "od każdej reguł jest wyjątek". Nie zawsze bowiem kierowcy muszą jechać na suwak. Jest pięć sytuacji, w której nie trzeba tego robić:
Każdy z mitów dokładnie wytłumaczyliśmy w tym artykule:
Jeżeli policjant stwierdzi, że kierowca nie stosuje się do jazdy na suwak, mandat może wynieść od 20 do 500 zł. Funkcjonariusze uznają bowiem, że prowadzący uniemożliwiając wjazd innym kierowcom utrudnia ruch w danym miejscu.