Wakacje 2021. To tu działa odcinkowy pomiar prędkości. Postrach kierowców

Najgłośniej jest oczywiście o bijącym rekordy OPP na wciąż budowanym odcinku A1, ale to nie jedyne miejsce, gdzie działa odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. Gdzie i jak wyłapuje jadących zbyt szybko kierowców?

Gdzie dokładnie ustawiono OPP? To wideo wyjaśnia wszystko

Odcinkowy pomiar prędkości to jedna z najskuteczniejszych broni na kierowców, którzy przekraczają dozwoloną prędkość. W 2021 r. jest o nim szczególnie głośno, ponieważ urządzenia stanęły na dwóch długich odcinkach wciąż budowanej autostrady A1, gdzie kierowcy zwykle pozwalali sobie pojechać znacznie szybciej niż powinni. Posypały się (i to dosłownie) mandaty, a o OPP zrobiło się głośno na cały kraj. Jednak odcinkowy pomiar działa nie tylko na tej jednej autostradzie.

Zobacz wideo Gdzie i jak działa odcinkowy pomiar prędkości w Polsce. Zobacz konkretne lokalizacje

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

Odcinkowy pomiar prędkości to skuteczna broń w walce z kierowcami, którzy przekraczają prędkość. Działanie systemu jest proste. Kamera rejestruje wjazd i wyjazd pojazdu ze strefy. Następnie komputer wylicza czas przejazdu i na tej podstawie... średnią prędkość. Jeżeli ta będzie wyższa od dopuszczalnej, kierowca może spodziewać się mandatu. Odcinkowy pomiar prędkości jest wyraźnie oznakowany specjalnymi tablicami - kierowca doskonale wie, gdzie odcinek pomiarowy się zaczyna, a gdzie kończy.

Jest też w większości przypadków lokalizowany w miejscach o jednorodnym ograniczeniu prędkości - tak, aby wyliczenie średniej szybkości przez Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym (CANARD) było możliwie najłatwiejsze. Jakie ograniczenia obowiązują w ramach odcinkowego pomiaru prędkości? To zależy od danej drogi i znaków

Gdzie działa odcinkowy pomiar prędkości w 2021 r.?

  • A1 Częstochowa - Kamieńsk - woj. łódzkie/śląskie
  • A1 Piotrków Trybunalski - Tuszyn - woj. łódzkie
  • Kluki - woj. łódzkie
  • Tomaszów Mazowiecki - woj. łódzkie
  • Złota - woj. łódzkie
  • Gorzyce - woj. śląskie
  • Tarnowskie Góry - woj. śląskie
  • Wilcza - Nieborowice - woj. śląskie
  • Gietrzwałd - Naglady - woj. warmińsko-mazurskie
  • Gwiazdowo - Piecki - woj. warmińsko-mazurskie
  • Karniewo - woj. mazowieckie
  • Regut - Człekówka - woj. mazowieckie
  • Sochaczew - woj. mazowieckie
  • Warmiaki - Strachówka - woj. mazowieckie
  • Zakręt - woj. mazowieckie
  • Kolbuszowa - Kolbuszowa Górna - woj. podkarpackie
  • Krościenko Wyżne - Iskrzynia - woj. podkarpackie
  • Lubin - woj. dolnośląskie
  • Ładna - Tarnów - woj. małopolskie
  • Łęczna - Turowola - woj. lubelskie
  • Łuszczów Pierwszy - Łuszczów Drugi - woj. lubelskie
  • Łosiów - woj. opolskie
  • Radlin - woj. świętokrzyskie
  • Reda - Rekowo Górne - woj. pomorskie
  • Sulechów - woj. lubuskie
  • Szlichtyngowa - Górczyna - woj. lubuskie
  • Zwierki - Zabłudów - woj. podlaskie
Nowe znaki drogowe informujące o odcinkowym pomiarze prędkości
Nowe znaki drogowe informujące o odcinkowym pomiarze prędkości www.gov.pl

Odcinkowy pomiar prędkości na autostradzie

Odcinkowy pomiar prędkości działa w Polsce już od 2015 r., ale jeszcze ani razu nie został wykorzystany na żadnej z autostrad. A1 poszła na pierwszy ogień. Decyzja drogowców nie powinna dziwić. W województwie łódzkim powstaje 64-kilometrowy odcinek A1 od węzła Tuszyn (miasto pod Łodzią) do granicy z województwem śląskim. Prace prowadzone są bez wyłączenia ruchu, co jest sporym wyzwaniem logistycznym. Według zleconych przez jednego z wykonawców badań aż 91 proc. kierowców na tym odcinku nie stosowało się do obowiązujących ograniczeń prędkości. Rekordziści przekroczyli tam nawet 200 km/h. Na placu budowy wciąż pracuje wiele osób i ciężkich maszyn, takie sytuacje są więc niedopuszczalne. Stąd decyzja o wprowadzeniu odcinkowego pomiaru prędkości.

A1 jest pierwszą autostradą w kraju, na której zamontowano takie urządzenia. Całkiem prawdopodobne, że w przyszłości do listy dołączą kolejne ważne drogi w kraju. OPP może stanąć na wciąż budowanych odcinkach dróg (tak jak w tym przypadku) lub tych wyjątkowo niebezpiecznych. Niedawno podjęto choćby decyzję o postawieniu takich urządzeń na obwodnicy Warszawy.

Więcej o: