Warszawa będzie miała drugą obwodnicę. Wpisano ją do RPBDK 2030

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych 2030 przez rząd nazywany jest największym programem drogowym w historii Polski. Zapisano w nim m.in. wybudowanie tzw. drugiej obwodnicy Warszawy, czyli Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.

187 mld zł na nowe drogi i 105 mld zł na kontynuowanie już trwających prac - tyle GDDKiA zamierza wydać na Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych (RPBDK) do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Tym sposobem zostanie zamknięty pełny plan sieci dróg szybkiego ruchu w Polsce. Jakie drogi mają w tym czasie powstać?

Zobacz wideo Nowy znak na polskich drogach szybkiego ruchu. Co oznacza duża czarna dłoń?

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i wiele innych inwestycji do 2030 r.

Ministerstwo Infrastruktury opracowało projekt nowego programu drogowego, w którym została zaprezentowana lista inwestycji na drogach krajowych zaplanowanych przez rząd do realizacji w rozpoczętej III dekadzie XXI w. Jakie najważniejsze inwestycje drogowe wymienia resort? To m.in.:

  • Zachodnia Obwodnica Szczecina,
  • droga ekspresowa S11 z Pomorza Środkowego na Górny Śląsk,
  • droga S10 od Szczecina do Warszawy,
  • Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej zwana drugą obwodnicą Warszawy, dzięki której na obecnej, jeszcze nieukończonej pierwszej obwodnicy ruch zostanie ograniczony, szczególnie dzięki pozbyciu się ruchu tranzytowego, w tym transportu ciężkiego,
  • przebudowa autostrady A2 Warszawa-Łódź i dodanie dodatkowych pasów ruchu,
  • autostrada A4 Krzyżowa-Wrocław i Wrocław-Tarnów.
Ogłoszenie nowego Programu na całą rozpoczętą właśnie dekadę to dobra wiadomość dla branży budowlanej, która może planować swoje działania w długiej perspektywie. (...) Dlatego nasz nowy ambitny program zakłada ukończenie wszystkich planowanych obecnie dróg szybkiego ruchu i połączenie wszystkich polskich regionów i miast wojewódzkich siecią bezpiecznych i komfortowych dróg. Łącznie na realizację inwestycji ujętych w nowym programie przeznaczona zostanie kwota ok. 292 mld zł. Jest to największy program drogowy w historii Polski

- powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Gdzie powstanie druga obwodnica Warszawy

Jednym z najważniejszych zadań ujętych w nowym programie drogowym jest rozszerzenie A2 od Łodzi do Warszawy o dodatkowe pasy ruchu oraz budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Inwestycje te wpisują się w koncepcję promowanego przez rząd Centralnego Portu Komunikacyjnego. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej w ciągu A50 i S50 ma mieć ponad 260 km długości, a jej koszt to ok 35 mld zł. Pierwotnie zakładano cztery możliwe scenariusze jej budowy:

Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - drugi ring wokół Warszawy
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - drugi ring wokół Warszawy Fot. GDDKiA

Zdecydowano się jednak na wytyczenie nowego szlaku dróg S50 na północ i A50 na południe od Warszawy, jednak nie wiadomo, czy jest to ostateczna wersja drugiego ringu wokół stolicy - wiele gmin, przez które miałyby przebiegać nowe trasy, mówią jej stanowcze "nie".

Nie tylko Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej

RPBDK zakłada ponadto budowę wspomnianej Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Wartość tej inwestycji o długości ponad 50 km jest szacowana na ok. 5,2 mld zł. W ramach poprawy przepustowości sieci dróg szybkiego ruchu zaplanowano ponadto poszerzenie 470 km autostrady A4 na odcinkach Krzyżowa-Wrocław oraz Wrocław-Tranów. Na realizację tego zadania przewidziano ponad 35,5 mld zł.

Jednymi z głównych priorytetów w ramach wyznaczonych zadań pozostają korytarz Via Carpatia, dokończenie tras S5 i S8 na Dolnym Śląsku oraz dokończenie drogi ekspresowej S6 na Pomorzu.

Ministerstwo Infrastruktury podkreśla, że w programie zawarto drogi, których budowa przynajmniej rozpocznie się do 2030 r. Na ukończenie całego planu GDDKiA ma czas do 2033 r.

Więcej o: