Parkowanie w dużym mieście jest prawdziwą sztuką. I choć miejsc do zatrzymania pojazdu jest tyle, co na lekarstwo, to nie zwalnia kierowcy od stosowania się do zasad wyznaczonych przez przepisy. I dziś opowiemy o tym, jak prawidłowo parkować na chodniku.
Błędy popełnione przez kierowcę w czasie parkowania na chodniku otwierają drogę do postępowania mandatowego. Policjant lub strażnik miejski mogą ukarać prowadzącego grzywną wynoszącą 100 zł. Co więcej, do konta kierowcy funkcjonariusze dopiszą 1 punkt karny.
W praktyce okazuje się, że kierowcy nie tylko nie znają zasad parkowania na chodnikach. Nie zdają sobie sprawy z istnienia jeszcze jednego zapisu. Prawo o ruchu drogowym w art. 47 ust. 1 wyraźnie mówi o tym, że na chodnikach mogą się zatrzymywać wyłącznie pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej... 2,5 tony. A to oznacza, że poważny problem mają nie tylko właściciele dostawczaków i luksusowych limuzyn, ale również tak popularnych ostatnio SUV-ów.
Żeby opowiedzieć o skali tego problemu, w pierwszej kolejności warto wskazać listę modeli, które w prawny wymóg nie łapią się. A ta jest naprawdę długa. Wpisać na nią należy nie tylko Volkswagena e-Craftera, ale również Iveco Daily czy Fiata Talento. Po stronie limuzyn limit wyznaczony przez prawo przekracza np. nowy Mercedes klasy S W223 (o przeszło 200 kg) czy BMW serii 7 G11 (o zaledwie 10 kg). Na niewiele lepszej pozycji znajdują się SUV-y. W przypadku wysokoprężnego Land Rovera Discovery limit zostanie przekroczony o ponad pół tony! Nowa Kia Sorento z dieslem waży o 100 kg za dużo, a hybrydowy Lexus RX o ponad 200 kg za dużo.
Gdzie sprawdzić DMC pojazdu? Najlepiej w dowodzie rejestracyjnym. Wartość wyrażona w kilogramach jest zapisana w rubryce o oznaczeniu F2.
Parkowanie zbyt ciężkim autem na chodniku skończy się takim samym mandatem, jak w przypadku auta źle zaparkowanego. To oznacza karę wynoszącą 100 zł i 1 punkt karny. Gdzie zatem mają zatrzymywać się SUV-y, ciężkie limuzyny i dostawczaki? Nie na chodniku, a jedynie na miejscach do tego wyznaczonych - tj. oznakowanych parkingach przy drogach lub wyznaczonych miejscach postojowych. Chodniki nie są bowiem przystosowane do tak dużych obciążeń - przez to mogą niszczeć i deformować się.