W rejonie przyszłego węzła Zegrze Pomorskie rozpoczęto budowę drogi ekspresowej S11 Koszalin-Bobolice. Są to trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości 48 km. Ich wybudowanie będzie kosztować około 1,76 mld zł. Realizacja robót budowlanych na trasie rozpoczynającej się na węźle Koszalin Zachód, a kończącej na węźle Bobolice potrwa nieco ponad dwa lata. Oddanie trasy do ruchu planowane jest na trzeci kwartał 2023 r.
Skąd taka cena? Wynika z mnogości węzłów i innych kosztownych obiektów, które trzeba wybudować na tym odcinku S11 (piszemy o tym w dalszej części tekstu).
Jak opisuje to GDDKiA, docelowo droga S11 ma połączyć Kołobrzeg i Koszalin przez Poznań ze Śląskiem. Innymi słowy - nowa ekspresówka połączy Śląsk z Pomorzem. Będzie miała około 600 km. Jej przejechanie zajmie około pięciu godzin. Ale na to będzie trzeba jeszcze poczekać. Wszystkie obwodnice w ciągu drogi S11 oraz fragmenty je łączące powstaną nie wcześniej niż w 2029 r. Można się jednak spodziewać opóźnień, bo przy tak złożonych inwestycjach drogowych, tak wielu etapach ich realizacji i tak wielu wykonawcach rzeczy, które mogą pójść nie po myśli drogowców jest bardzo wiele. Wystarczy spojrzeć na kolejne etapy realizacji 48-kilometrowego odcinka, którego budowa właśnie ruszyła.
Rozpoczęcie realizacji S11 Koszalin-Bobolice było w ogóle możliwe dzięki ujęciu inwestycji w limicie finansowym Programu Budowy Dróg Krajowych w roku 2017. Następnie ruszyły prace nad koncepcjami programowymi i badaniem podłoża. Przetargi na zaprojektowanie i budowę zostały ogłoszone w marcu 2019 r. W lutym i marcu 2020 r. zostały podpisane umowy z wykonawcami, którzy przystąpili najpierw do prac projektowych (mieli 10 miesięcy na przygotowanie projektów budowlanych). Zgodnie z terminami kontraktowymi - w grudniu ubiegłego roku - zostały złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). W drugiej połowie czerwca wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla wszystkich trzech odcinków. Dopiero po tym można było rozpocząć roboty budowlane.
Najnowszy fragment S11 podzielono na trzy etapy:
W ramach inwestycji zostanie zrealizowana dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Droga będzie miała zupełnie inny przebieg niż obecna DK11. Rozpocznie się od węzła Koszalin Zachód, którego północna część powstała w ramach budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. Dalej droga będzie biegła w kierunku południowym na zachód od DW167. W rejonie miejscowości Niekłonice powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo kategorii II).
Na południe od miejscowości Niedalino S11 przetnie DW167 i będzie dalej biegła w kierunku wschodnim. Na przecięciu z DW167 powstanie węzeł drogowy Zegrze Pomorskie. W rejonie miejscowości Dargiń powstanie para MOP kategorii I. W rejonie miejscowości Kłanino droga zbliży się do obecnej drogi krajowej nr 11. Powstanie tam węzeł drogowy. Droga będzie biegła na wschód od obecnej DK11. Na przecięciu z DW169 powstanie węzeł drogowy Głodowa.
Nowa trasa ominie miejscowość Bobolice, w której obecnie (zwłaszcza w okresie wakacji) często tworzą się korki. Na przecięciu z DW171 powstanie węzeł drogowy Bobolice, który będzie również skomunikowany z obecną DK11. W ramach inwestycji powstanie też Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Bobolice. Łącznie w ramach trzech odcinków realizacyjnych zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, dwóch par MOP i jednego obwodu utrzymania.