Rusza budowa trasy S11. Połączy kilka województw, ucieszy jadących nad morze, kosztuje 36 mln zł za km

Rusza budowa drogi ekspresowej S11. Do tej pory tym numerem oznaczano wyłącznie fragmenty obwodnic. Teraz GDDKiA będzie je łączyć w jedną, długą trasę szybkiego ruchu. Pierwsze 48 km wyceniono na 1,76 mld zł, czyli 36,6 mln za km.

W rejonie przyszłego węzła Zegrze Pomorskie rozpoczęto budowę drogi ekspresowej S11 Koszalin-Bobolice. Są to trzy odcinki realizacyjne o łącznej długości 48 km. Ich wybudowanie będzie kosztować około 1,76 mld zł. Realizacja robót budowlanych na trasie rozpoczynającej się na węźle Koszalin Zachód, a kończącej na węźle Bobolice potrwa nieco ponad dwa lata. Oddanie trasy do ruchu planowane jest na trzeci kwartał 2023 r.

Skąd taka cena? Wynika z mnogości węzłów i innych kosztownych obiektów, które trzeba wybudować na tym odcinku S11 (piszemy o tym w dalszej części tekstu).

Zobacz wideo

Droga ekspresowa S11 - ze Śląska nad morze w pięć godzin

Jak opisuje to GDDKiA, docelowo droga S11 ma połączyć Kołobrzeg i Koszalin przez Poznań ze Śląskiem. Innymi słowy - nowa ekspresówka połączy Śląsk z Pomorzem. Będzie miała około 600 km. Jej przejechanie zajmie około pięciu godzin. Ale na to będzie trzeba jeszcze poczekać. Wszystkie obwodnice w ciągu drogi S11 oraz fragmenty je łączące powstaną nie wcześniej niż w 2029 r. Można się jednak spodziewać opóźnień, bo przy tak złożonych inwestycjach drogowych, tak wielu etapach ich realizacji i tak wielu wykonawcach rzeczy, które mogą pójść nie po myśli drogowców jest bardzo wiele. Wystarczy spojrzeć na kolejne etapy realizacji 48-kilometrowego odcinka, którego budowa właśnie ruszyła.

Rozpoczęcie realizacji S11 Koszalin-Bobolice było w ogóle możliwe dzięki ujęciu inwestycji w limicie finansowym Programu Budowy Dróg Krajowych w roku 2017. Następnie ruszyły prace nad koncepcjami programowymi i badaniem podłoża. Przetargi na zaprojektowanie i budowę zostały ogłoszone w marcu 2019 r. W lutym i marcu 2020 r. zostały podpisane umowy z wykonawcami, którzy przystąpili najpierw do prac projektowych (mieli 10 miesięcy na przygotowanie projektów budowlanych). Zgodnie z terminami kontraktowymi - w grudniu ubiegłego roku - zostały złożone wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID). W drugiej połowie czerwca wojewoda zachodniopomorski wydał decyzję ZRID dla wszystkich trzech odcinków. Dopiero po tym można było rozpocząć roboty budowlane.

S11 Koszalin-Bobolice

Najnowszy fragment S11 podzielono na trzy etapy:

  • Koszalin-Zegrze Pomorskie; długość: 16,8 km; wykonawca: Budimex; wartość umowy: 579,8 mln zł,
  • Zegrze Pomorskie-Kłanino; długość: 19,3 km; wykonawca: Mostostal Warszawa; wartość umowy: 478,3 mln zł,
  • Kłanino-Bobolice; długość: 11,6 km; wykonawca: Kobylarnia i Mirbud; wartość umowy: 450 mln zł.
Droga S11
Droga S11 Fot. GDDKiA

W ramach inwestycji zostanie zrealizowana dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w obu kierunkach. Droga będzie miała zupełnie inny przebieg niż obecna DK11. Rozpocznie się od węzła Koszalin Zachód, którego północna część powstała w ramach budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa w ciągu S6. Dalej droga będzie biegła w kierunku południowym na zachód od DW167. W rejonie miejscowości Niekłonice powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych (docelowo kategorii II).

Na południe od miejscowości Niedalino S11 przetnie DW167 i będzie dalej biegła w kierunku wschodnim. Na przecięciu z DW167 powstanie węzeł drogowy Zegrze Pomorskie. W rejonie miejscowości Dargiń powstanie para MOP kategorii I. W rejonie miejscowości Kłanino droga zbliży się do obecnej drogi krajowej nr 11. Powstanie tam węzeł drogowy. Droga będzie biegła na wschód od obecnej DK11. Na przecięciu z DW169 powstanie węzeł drogowy Głodowa.

Nowa trasa ominie miejscowość Bobolice, w której obecnie (zwłaszcza w okresie wakacji) często tworzą się korki. Na przecięciu z DW171 powstanie węzeł drogowy Bobolice, który będzie również skomunikowany z obecną DK11. W ramach inwestycji powstanie też Obwód Utrzymania Drogi przy węźle Bobolice. Łącznie w ramach trzech odcinków realizacyjnych zaplanowano budowę pięciu węzłów drogowych, dwóch par MOP i jednego obwodu utrzymania.

Więcej o: