Zniknie wąskie gardło przy Krakowie. Już wiadomo, kiedy kierowcy pojadą w góry nowym odcinkiem S7

Podpisano umowę na kontynuację budowy fragmentu trasy S7 pod Krakowem. Czemu kontynuację? Poprzedni wykonawca nie wywiązywał się z umowy, a kierowcy przecież czekają. Już za nieco ponad dwa lata dojedziemy w góry nowym odcinkiem drogi ekspresowej.

Chodzi o fragment drogi ekspresowej S7 na odcinku węzeł Widoma - Kraków (węzeł Kraków Nowa Huta). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w grudniu poprzedniego roku zerwała umowę z poprzednim wykonawcą, włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa to Salini). Powodem zerwania współpracy był brak utrzymania harmonogramu prac, a także brak reakcji na wezwania do poprawy. Powstała zwłoka uniemożliwiłaby skończenie trasy w terminie. Dlatego GDDKiA podpisała nowy kontrakt. Wykonawcą będzie konsorcjum firm Gulermak i Mosty Łódź, a umowa opiewa na kwotę ponad 1,5 miliarda złotych.

Zobacz wideo Elbląg. Kierowca wjechał pod prąd na S7. Interweniował instruktor jazdy

Kontynuacja prac

Zadaniem wykonawcy będzie kontynuacja projektowania i budowy dwujezdniowej drogi ekspresowej razem z zaplanowanymi wzdłuż trasy obiektami inżynierskimi i infrastrukturą. Jeśli nowy wykonawca będzie chciał wprowadzić zmiany w projekcie, konieczne będzie uzyskanie nowych wymaganych prawem uzgodnień i pozwoleń. W ramach planowanej inwestycji powstanie droga ekspresowa o długości ok. 18,3 km z czterema węzłami drogowymi:

  • Łuczyce,
  • Raciborowice,
  • Mistrzejowice,
  • Grębałów.

Poza trasą powstaną także obiekty inżynierskie, drogi dojazdowe, mury oporowe, a także przejazdy i wjazdy awaryjne na drogę ekspresową. Przebudowane zostaną istniejące obiekty inżynierskie, sieć dróg (zjazdów, ulic), infrastruktura tramwajowa i kolejowa. Zbudowane lub przebudowane zostaną chodniki dla pieszych, ścieżki rowerowe, oświetlenie oraz infrastruktura techniczna. Przewidziana jest również budowa urządzeń ochrony środowiska: pasów zieleni izolacyjnej, ekranów akustycznych i przeciwolśnieniowych. Powstaną też przepusty i przejścia ekologiczne dla zwierząt.

Budowa S7 - droga dojazdowaBudowa S7 - droga dojazdowa GDDKiA

Węzeł zbuduje kto inny

Prace na trasie S7 nie obejmą budowy węzła Widoma. Powstaje on w ramach budowy S7 Widoma - Szczepanowice i węzła Kraków Nowa Huta. Ten drugi powstał w ramach budowy poprzedniego odcinka S7, czyli od węzła Kraków Przewóz do węzła Kraków Nowa Huta.

Trzy odcinki po kolei

Całe zadanie zostało podzielone na trzy odcinki realizacyjne. Nie wszystkie będą ukończone w tym samym momencie. Budowany fragment trasy S7 podzielono na:

  • odcinek nr 1 zamiejski - zostanie ukończony w ciągu 25 miesięcy od daty zawarcia umowy,
  • odcinek nr 2 miejski - 31 miesięcy od zawarcia umowy,
  • odcinek nr 3 Kocmyrzowska - 34 miesiące, jeżeli GDDKiA będzie wykonywać roboty na tym odcinku (na mocy porozumienia z Miastem Kraków).

O co chodzi z porozumieniem?

GDDKiA podpisała porozumienie z Gminą Miejską Kraków, które umożliwi przebudowę ul. Kocmyrzowskiej na odcinku ok. 1 km (od zjazdu z węzła Grębałów w kierunku północno-wschodnim do ul. Bukszpanowej). Powiązanie inwestycji ze sobą zapewnieni prawidłowe skomunikowanie tego obszaru Krakowa i upłynnienie ruchu. Koszty przebudowy ul. Kocmyrzowskiej i wykupów gruntów poniesie miasto Kraków. Szacunkowy koszt po stronie miasta wynosi 56,4 mln zł brutto.

Powstający węzeł Widoma w ramach budowy S7Powstający węzeł Widoma w ramach budowy S7 GDDKiA

Więcej o: