Pierwszeństwo na rondzie to skomplikowana sprawa. Instrukcja obsługi

Ronda są plagą na polskich drogach? Być może tak. Ale cóż w tym złego. Usprawniają ruch, a największy problem z nimi wynika z tego, że nie wszyscy potrafią się po nich poruszać. Dlatego dziś przypominamy zasady pierwszeństwa na rondzie.

Ronda od lat są w Polsce jednym z popularniejszych elementów architektoniki drogowej. Skąd ten pomysł? Usprawniają ruch na skrzyżowaniach i zwiększają ich przepustowość - a to w dużych miastach jest niezwykle wskazane. I choć buduje się je nagminnie, nie wszyscy kierowcy do tej pory potrafią się po nich poruszać. A to oznacza, że warto do znudzenia przypomnieć najważniejsze zasady, które na rondach obowiązują.

Zobacz wideo Nieodpowiedzialne zachowania na rondzie w Płocku. Niektórzy nawet wjeżdżają pod prąd

Czy przed rondem są ustawione znaki?

Na początek: kto ma pierwszeństwo na rondzie? W sytuacji, w której rondo nie posiada ani sygnalizacji świetlnej, ani znaków, staje się skrzyżowaniem równorzędnym. To oznacza mniej więcej tyle, że wjeżdżający ma pierwszeństwo - a podstawą do tego jest zasada prawej ręki. Taki przypadek jest jednak w Polsce niezwykle rzadki. Nagminnie za to zdarza się za granicą.

Przed wjazdem na ronda w Polsce w większości przypadków pojawia się znak A-7 "Ustąp pierwszeństwa". Dzięki temu poruszający się po skrzyżowaniu otrzymuje swobodę manewrów, a to na wjeżdżającym spoczywa obowiązek upewnienia się, że jego pojawienie się na rondzie nie utrudni ruchu innym pojazdom. Czasami jednak znaki to mało - skrzyżowania o ruchu okrężnym bywają wyposażone w sygnalizację świetlną. W takim przypadku to ona nadaje i odbiera pierwszeństwo.

Fot.Tomasz Stańczak / Agencja Wyborcza.pl

Pierwszeństwo a jazda po rondzie. Uważaj podczas zjeżdżania!

Warto pamiętać o tym, że na rondzie z co najmniej dwoma pasami ruchu kwestia pierwszeństwa odnosi się też do zjazdu ze skrzyżowania. Przykład? Kierowca jadący lewym pasem przetnie prawy pas, by opuścić skrzyżowanie. A to oznacza, że musi ustąpić pierwszeństwa autom poruszającym się na nim. Kierowcy bezwzględnie powinni o tym pamiętać - w przeciwnym razie mogą spowodować kolizję.

Pierwszeństwo na rondzie a tramwaj. Pojazd szynowy zmienia zasady.

Zasadę pierwszeństwa na rondzie zmienia dopiero... tramwaj. Pojazd szynowy na mocy przepisów uzyskuje specjalne uprawnienia. A te odnoszą się przede wszystkim do opuszczania skrzyżowania o ruchu okrężnym - w takim przypadku tramwaj ma zawsze pierwszeństwo. Co z wjazdem na rondo? Jeżeli przed nim ustawiony jest znak A-7, musi ustąpić pierwszeństwa. Pierwszeństwo ma wtedy, gdy znaku A-7 nie ma albo ruch na skrzyżowaniu reguluje sygnalizacja świetlna i w danym momencie pozwala mu na bezkolizyjny wjazd.

Jazda po rondzie. Który pas wybrać?

Pierwszeństwo na rondzie jest dopiero pierwszym zagadnieniem, o którym warto wspomnieć. Bo kluczem do sukcesu jest też... zajęcie właściwego pasa ruchu. Na którym ustawić pojazd? To zależy w dużej mierze od tego, w którym kierunku chce pojechać kierowca.

Na rondzie z dwoma pasami ruchu:

  • By jechać w prawo, zajmujemy prawy pas,
  • By jechać prosto, zajmujemy prawy lub lewy pas,
  • By jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Na rondzie z co najmniej trzema pasami ruchu:

  • By jechać w prawo, zajmujemy prawy pas,
  • By jechać prosto, zajmujemy dowolny pas,
  • By jechać w lewo lub zawrócić, zajmujemy lewy pas.

Odstępstwa od zasady ruchu po rondach są tak naprawdę dwa. W pierwszym drogowcy mogą wyznaczyć na poszczególnych pasach kierunki jazdy. W celu zajęcia dobrej pozycji na drodze kierujący musi sprawdzić znaki poziome lub pionowe ustawione przed skrzyżowaniem. W drugim przypadku nadal wyznaczone są pasy ruchu w poszczególnych kierunkach, a do tego rondo jest rondem turbinowym.

Ronda turbinowe zaprojektowano tak, że system zapór i linii ciągłych wyklucza możliwość kolizji.

Rondo turbinowe przy GrudziądzkiejRondo turbinowe przy Grudziądzkiej materiały PBDI S.A.

Jazda po rondzie a kierunkowskazy. Pamiętaj o nich!

Ostatnia kwestia dotyczy kierunkowskazów na rondzie. Jak ich używać? Tak naprawdę w dwóch przypadkach. Zawsze należy sygnalizować manewr opuszczania ronda - kierunkowskaz włącza się po dojechaniu do zjazdu poprzedzającego ten, którym chcemy zjechać ze skrzyżowania. Kierunkowskazu należy też użyć podczas zmiany pasa ruchu na rondzie. Nie trzeba jednak włączać kierunkowskazu przy wjeżdżaniu na rondo.

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.