Tunel na Ursynowie na finiszu. POW połączy kropki

Prace w warszawskim tunelu na trasie S2 zbliżają się do końca. Choć została już tylko kosmetyka i malowanie pasów, na pełną obwodnicę poczekamy jeszcze 2 miesiące. Wszystkiemu winna biurokracja.

Warszawski tunel to jeden z najważniejszych elementów Południowej Obwodnicy Warszawy. Ma 2,3 kilometra długości i poprowadzi ruch pod warszawskim Ursynowem. Prace pod ziemią finiszują - malowane są ostatnie odcinki poziomego oznakowania, montowane są bramy w przejazdach awaryjnych i nawierzchnia z żywicy w przejściach awaryjnych, montowane są także ostatnie elementy pionowego oznakowania (słupki prowadzące).

Zobacz wideo

Systemy bezpieczeństwa

Tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne i ewakuacyjne. W układzie wentylacji zamontowano system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Tunel będzie wyposażony w system punktów alarmowych, komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. Znajdują się w nim również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa. Wzdłuż ścian tunelu są chodniki, które w razie potrzeby będą ciągami ewakuacyjnymi. Co 250 metrów są się przejścia pomiędzy nawami tunelu, a informację o odległości do tych przejść znajdziemy na tablicach oświetlenia awaryjnego.

POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2 GDDKiA

Centrum Zarządzania Tunelem

Dla budynku, w którym mieścić się będzie Centrum Zarządzania Tunelem, trwa procedura uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Po oddaniu do ruchu trasy S2, właśnie tam będą trafiały informacje z czujników i kamer zainstalowanych w tunelu. Pracownicy Centrum wspomagani przez system sterowania, zarządzania bezpieczeństwem i ruchem, przez 24 godziny na dobę, 7 dniu w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i bezpieczeństwo jego użytkowników. W tym samym budynku docelowo będzie również funkcjonować Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem, do którego będą spływać informacje z centrów regionalnych.

 

Na powierzchni

Na trasie S2 prace też chylą się ku końcowi. Wykonywane jest oznakowanie poziome, a na drogach dojazdowych kończone jest układanie ostatniej warstwy konstrukcji nawierzchni. Oznacza to, że lada moment drogowcy "połączą" kropki, a raczej kreski - fragmenty obwodnicy - w całość. Wczoraj po południu rozpoczęły się prace wykończeniowe na skrzyżowaniu ul. Płaskowickiej z Al. KEN

Zaawansowanie prac na ursynowskim odcinku S2 POW przekroczyło 95 proc. Trwają testy i odbiory. Przygotowywana jest dokumentacja do złożenia wniosku o pozwolenie na użytkowanie. Pozytywny wynik przeprowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Nadzoru Budowlanego umożliwi oddanie do ruchu nowej trasy. Ponieważ jest to skomplikowany obiekt oraz pierwszy, takiej długości tunel drogowy realizowany w ciągu drogi ekspresowej, trudno jest wskazać konkretną datę. Mówi się, że kierowcy pojadą tunelem za około dwa miesiące.

POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2 GDDKiA

Budowa drogi ekspresowej S2 na odcinku Puławska - Lubelska jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Wysokość dofinansowania ze środków UE dla trzech odcinków realizacyjnych o łącznej długości 18,6 km wynosi ok. 2 mld zł.

POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2 GDDKiA

POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2POW, Południowa Obwodnica Warszawy, trasa S2 GDDKiA

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.