Cupra Formentor VZ5 to najmocniejsza odmiana, jaką Hiszpanie przygotowali w swojej ofercie. Najmocniejsza, najszybsza, ale też niestety najrzadsza - wersja VZ5 będzie limitowana do 7 tysięcy egzemplarzy.
VZ w nazwie tej, jak również poprzedniej, słabszej (acz 310-konnej) wersji, nawiązuje do hiszpańskiego "veloz", czyli szybki. Pod maskę wersji VZ5 trafił pięciocylindrowy silnik 2.5 TSI (podobną konstrukcję znajdziemy m.in. w Audi RS3) o mocy 390 KM przy obrotach między 5700 i 7000 rpm oraz maksymalny moment obrotowy równy 480 Nm od 2250 rpm. W połączeniu z siedmiobiegowym, dwusprzęgłowym automatem DSG samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 sekundy.
Cupra Formentor VZ5 otrzymała m.in. adaptacyjne zawieszenie DCC, progresywne wspomaganie kierownicy i napęd na cztery koła. Dodatkowo technologia aktywnego rozkładu momentu obrotowego umożliwia dynamiczne rozłożenie napędu nie tylko między tylną i przednią oś, ale również między lewymi i prawymi kołami auta. Dzięki temu Formentor VZ5 ma charakteryzować się jeszcze większą przyczepnością i stabilnością jazdy. Kierowcy oczekujący typowo sportowych wrażeń z jazdy będą mogli skorzystać m.in. z trybu jazdy Drift. Trybów jazdy ogółem jest pięć (Comfort, Sport, Cupra, Individual, Offroad oraz Drift), a każde ustawienie ma wpływ na zachowanie się przepustnicy, skrzyni biegów, kierownicy, podwozia, systemu rozkładu momentu obrotowego, elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy, a nawet na oświetlenie kabiny.
Cupra Formentor VZ5 dostał m.in. dodatkowe wytłoczenia maski czy detale z włókna węglowego. Specjalnie dla tej wersji przygotowano opcjonalny czarny grill w kolorze Sport Black Matt. Przedni splitter wykonany z włókna węglowego poza spełnianiem funkcji estetycznej zapewnia również dodatkowe chłodzenie powietrzem silnika. Włókno węglowe zostało także wykorzystane w takich elementach jak tylny dyfuzor czy poczwórny wydech. W 2022 roku powstanie dodatkowa, krótka seria wersji VZ5 w kolorze Taiga Grey. Jej wolumen produkcji ma wynieść jedynie 999 egzemplarzy.
Projektanci wersji VZ5 dołożyli starań, by wnętrze samochodu oddawało jego sportowy charakter. Sportowa kierownica czy nisko osadzone, kubełkowe fotele CUP Bucket mają zapewnić intensywne doświadczenia z jazdy. Kierowca będzie mógł skorzystać m.in. z komend głosowych, aplikacji CUPRA Connect pozwalającej na zdalny wgląd w dane samochodu czy 12-calowego systemu multimedialnego obsługującego aplikacje Apple CarPlay i Android Auto przez system Wireless Full Link.
Premiera sprzedażowa modelu jest planowana na czwarty kwartał 2021 roku. Póki co nie znamy planowanych cen Formentora VZ5. Bazowa Cupra Formentor z silnikiem 1.5 TSI o mocy 150 KM i manualną skrzynią biegów kosztuje 117 700 zł. To zarazem najtańsza opcja w cenniku. 2-litrowa odmiana VZ o mocy 310 KM to wydatek 198 700 zł, a za wariant 1.4 E-Hybrid o mocy 245 KM zapłacimy 201 300 zł. Trudno więc powiedzieć ile będzie kosztowała topowa wersja, ale cena z pewnością przekroczy 250 tys. zł.