Ruch na drogach ekspresowych rzadko jest zaskakujący. Z reguły tysiące samochodów jednostajnie jadą w dwóch kierunkach. Jednak w razie wystąpienia jakiejkolwiek anomalii, szybko mogą utworzyć się wielokilometrowe korki. Dlatego powstają specjalne centra zarządzania ruchem. Pozwalają one płynnie sterować jego natężeniem i z wyprzedzeniem ostrzegać kierowców o potencjalnych niebezpieczeństwach czy zatorach. Wykorzystują dane o rzeczywistym ruchu (zbierane na bieżąco za pośrednictwem odpowiednio rozmieszczonych czujników) i na ich podstawie wyświetlane są odpowiednie komunikaty np. o konieczności zmniejszenia prędkości, obecności zwężenia lub zatoru. Wówczas kierowcy mogą odpowiednio wcześnie zareagować - zwolnić, lub obrać inną trasę.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na powstanie Regionalnego Programu Wdrożeniowego w obszarze dróg ekspresowych S6 i S7 w woj. pomorskim i warmińsko-mazurskim oraz budowę Centrum Zarządzania Ruchem w Dworku. Zadanie powstaje w ramach projektu Krajowego Systemu Zarządzania Ruchem Drogowym na sieci TEN-T, czyli transeuropejskiej sieci transportowej. Wykonawcą jest konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska (lider), Aldesa Construcciones oraz Aeronaval de Censtrucciones Instalaciones (partnerzy). Wartość zamówienia podstawowego wynosi blisko 179 mln zł.
Regionalny Projekt Wdrożeniowy w województwach pomorskim i warmińsko-mazurskim obejmie ok. 31 km drogi ekspresowej S6 oraz 200 km drogi ekspresowej S7. Projekt składać się będzie przede wszystkim z odpowiednio wyposażonego Centrum Zarządzania Ruchem w miejscowości Dworek przy trasie S7 oraz z urządzeń rozmieszczonych w pasie drogowym służących m.in. zarządzaniu ruchem oraz przekazywaniu aktualnych informacji kierowcom.
Dla pobierania danych o sytuacji na drogach, by sprawnie zarządzać systemem, zostaną zainstalowane:
W celu informowania kierujących pojazdami powstaną:
S7 Widoma - Kraków GDDKiA