Nowa Toyota Land Cruiser 300 wreszcie pokazana. Szejkowie już zacierają ręce

Toyota Land Cruiser to nie samochód, to instytucja. Japoński producent właśnie zaprezentował nowy model flagowej linii aut, które przez wielu są uznawane za najlepsze terenówki świata. Prezentacja nowego Land Cruisera 300 odbyła się w jego naturalnym środowisku: Dubaju.

Od wielu dekad równolegle są wytwarzane dwie serie Toyoty Land Cruiser. Mniejsza o bardziej spartańskim wykończeniu oraz pełnowymiarowa, która ma bardziej luksusowy charakter. Ale nich komfortowe dodatki was nie zmylą. Nowy Land Cruiser z serii 300 (puryści zaraz mnie poprawią, że nazywa się J300) to pełnokrwisty samochód terenowy i poza Ameryką nie wypada nazywać go SUV-em.

Zobacz wideo Wirtualna prezentacja nowego Jaguara F-PACE

Land Cruiser J300 zastępuje produkowaną od 2007 roku serię 200, która zmieniła na rynku model J100. Z kolei mniejsza (chociaż również spora) seria ma numerację: J150, J120, J90 itd. co może być mylące, ale nie martwcie się. Fani tego modelu wszystko wam wytłumaczą. Jest ich dużo nie bez powodu i czekali na nową generację dużego Land Cruiser od lat.

Przez 70 lat Toyota wyprodukowała ponad dziesięć milionów sztuk Land Cruiserów, a model ten zasłużył sobie na legendarny status. Słynie z dużych możliwości terenowych i niesamowitej bezawaryjności. W tych opowieściach jest dużo prawdy, między innymi dlatego wybierają ją kierowcy w egzotycznych rejonach świata. Na Bliskim Wschodzie i w krajach Sahelu trudno wypatrzyć samochód terenowy innej marki niż Toyota. Zazwyczaj jest to Land Cruiser albo Hilux, który nieubłaganie brnie przez pustynię.

Z nowym Land Cruiserem z serii 300 będzie podobnie. Z pewnością ukochają go bogatsi mieszkańcy Emiratów Arabskich. Głównie przez szacunek dla nich oficjalna premiera tego modelu odbyła się w Dubaju. Nowy model został zaprojektowany całkowicie od podstaw i na przekór trendom ma większe możliwości terenowe od poprzednika.

Toyota Land Cruiser 300Toyota Land Cruiser 300 fot. Toyota

W konstrukcji Toyoty Land Cruiser użyto architektury TNGA, ale z ramą

Toyota Land Cruiser 300 powstałą na nowej platformie GA-F. To pierwsza iteracja uniwersalnej architektury Toyoty TNGA ramowej konstrukcji nośnej. Pomimo jej zastosowania podobno bardzo wzrósł komfort jazdy. Przy okazji nowy Land Cruiser jest sztywniejszy i lżejszy o około 200 kg od poprzednika. Zawieszenie będzie miało sterowaną elektronicznie dynamiczną charakterystykę nazwaną przez Toyotę: Electronic Kinetic Dynamic Suspension System (E-KDSS).

To rozwinięcie koncepcji zastosowanej w Lexusie GX 470, LX 570 oraz modelach J150 oraz J200 Land Cruisera i podobno najbardziej zaawansowana technicznie konstrukcja tego typu na świecie. Oryginalny KDSS jest wyłącznie mechanicznym rozwiązaniem, które w zależności od ciśnienia w amortyzatorach rozpina stabilizatory. W najnowszej generacji już kontroluje je elektronika.

Toyota Land Cruiser 300Toyota Land Cruiser 300 fot. Toyota

Najnowszy model J300 jest też wyposażony w elektronicznie sterowane tryby jazdy dostosowujące je automatycznie do nawierzchni. Otoczenie bada i monitoruje system kamer umieszczonych na karoserii samochodu oraz w jego podwoziu. We wnętrzu zmieściły się trzy rzędy siedzeń i luksusowe wyposażenie.

Pod maską nowość: benzynowe silniki V8 zostały zastąpione przez turbodoładowane jednostki V6. Taką konstrukcję ma zarówno benzynowy jak i wysokoprężny silnik przeznaczony do nowego Land Cruisera. Pierwszy z pojemności 3,5 litra rozwija moc 415 KM i moment obrotowy 650 Nm. Turbodiesel ma niższą moc (309 KM), ale większy moment obrotowy (700 Nm).

Puryści na pewno uronią łezkę z tęsknoty za silnikami V8, ale Toyota twierdzi, że osiągi i kultura pracy nowych jednostek będą na poziomie dawnych silników ośmiocylindrowych. Dzięki temu można znacznie łatwiej podnieść ich moc, a to nastąpi już wkrótce.

Do modeli zaprezentowanych w momencie premiery później dołączy wersja sygnowana przez Gazoo Racing. Poza tym nowe silniki współpracujące z automatyczną 10-stopniową skrzynią biegów mają zredukować zużycie paliwa i co się z tym łączy emisję CO2, tak aby sprostać normom obowiązującym w różnych częściach świata.

To konieczne mimo, że według oficjalnych informacji, nowa imponująca Toyota Land Cruiser 300 nie jest przeznaczona na europejskie rynki. I to jest najgorsza wiadomość z całej informacji prasowej. Pozostaje nam trzymać mocno kciuki i liczyć na to, że prędzej czy później Toyota zmieni zdanie w tej sprawie. Za to szejkowie już zacierają ręce.

Toyota Land Cruiser 300Toyota Land Cruiser 300 fot. Toyota

Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.