Żółty pył na samochodach - skąd się wziął, czy niszczy lakier i jak go usunąć?

Wiosną nadwozia samochodów parkowanych pod tzw. chmurką często pokryw żółty pył. Czym jest, skąd się bierze, czy niszczy powierzchnię lakieru oraz jak się go pozbyć? Sprawdźmy to.

Żółty pył w maju i czerwcu?

Wiosna oznacza ładną pogodę. Wiosna to jednak też moment, w którym na samochodach pojawia się... żółty pył. Czym tak właściwie jest? Możliwości są dwie. Po pierwsze mogą to być pyłki drzew iglastych - konkretnie sosny i świerku. Drzewa te najczęściej pylą w maju - choć zjawisko jest też spotykane w kwietniu czy czerwcu. Po drugie żółty pył na samochodach może być też wynikiem przeniesienia wraz z masami powietrza tzw. piasku saharyjskiego.

Zobacz wideo Saharyjski pył nad Polską

Żółty pył na samochodach nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy czy sposób pracy silnika spalinowego. Jego oddziaływanie ogranicza się zatem do kwestii estetycznych. Gruba warstwa pyłków lub piasku saharyjskiego sprawia, że lakier w aucie staje się matowy. Po opadach deszczu - nawet drobnych - na nadwoziu pojawiają się brzydko wyglądające zacieki.

Żółty pył na samochodach. Niszczy lakier?

Żółty pył na samochodach - bez względu na fakt czy jest wynikiem osadzenia się pyłków, czy tzw. piasku saharyjskiego - w żaden sposób nie niszczy lakieru. Uszkodzenia nadwozia może spowodować nie same pyłki, a bardziej np. żywica spływająca z drzew czy liści. Więcej na ten temat opowiemy w materiale, do którego link zamieszczamy poniżej.

Gdynia, ul. Świętojańska, rok 2003.
Klejące plamy na samochodzie. Jak skutecznie zmyć brudy z drzew z nadwozia?

Jak usunąć żółty pył z lakieru samochodu?

Pył z lakieru należy spłukać. Kierowca w tym celu może pojechać np. na myjnię bezdotykową. Tam czasami wystarczy użyć zwykłej wody, ewentualnie wody z detergentem. Poza tym w usunięciu żółtego pyłu z samochodu pomóc może również mycie ręczne czy wizyta na stacji benzynowej i skorzystanie z tzw. szczotek.

Podczas usuwania żółtego pyłu z lakieru kluczowa jest jedna rzecz. Pod żadnym pozorem kierowca nie powinien ścierać go na sucho, ewentualnie przy pomocy zmoczonej szmatki. Powód jest dość oczywisty. Wraz z pyłkami ręcznik papierowy lub szmatka będą zbierać z powierzchni nadwozia ziarenka piasku. A te z pewnością spowodują powstanie rys na lakierze. Uszkodzenie będzie trwałe - usunie je jedynie polerowanie.

Więcej o: