Czarne skrzynki w samochodach będą obowiązkowe już za rok. Nie ma odwrotu

Piotr Kozłowski
Od maja 2022 r. wszystkie nowe modele samochodów sprzedawane w krajach Unii Europejskiej będą obowiązkowo wyposażane w szereg asystentów zwiększających bezpieczeństwo. Na ich liście znajdują się m.in. tzw. samochodowe czarne skrzynki.

Od maja 2022 r. każdy nowy model samochodu (taki, który wejdzie do sprzedaży w maju 2022 r. lub później), a od 2024 r. każde nowe auto sprzedawane w UE będzie obowiązkowo wyposażane m.in. w:

  • Inteligentne dostosowanie prędkości. Dzięki radarom i danym z map system będzie znał ograniczenia prędkości obowiązujące na drogach. Jeśli kierowca przekroczy dozwoloną prędkość, system poinformuje go o tym, wprowadzając pedał gazu w wibracje. Wbrew niektórym opiniom, system w żaden sposób nie redukuje prędkości.
  • Ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon. To znormalizowany interfejs ułatwiający montaż alkomatów blokujących zapłon. Chodzi wyłącznie o ułatwienia w zakresie montażu, a nie wyposażanie samochodów w alkomaty.
  • Monitorowanie senności i uwagi kierowcy. To system analizujący zachowanie kierowcy. Jeśli uzna, że jest on senny lub nie skupia uwagi na drodze, zaproponuje przerwę.
  • Zaawansowany system wykrywania rozproszenia uwagi. To układ, który jest w stanie rozpoznać poziom uwagi wzrokowej, jaki kierowca poświęca sytuacji na drodze i w razie potrzeby ostrzegający kierowcę. Działa podobnie do tego opisanego powyżej.
  • Awaryjny sygnał stopu. To szybkie pulsowanie świateł stopu informujące kierowców jadących za nami, że rozpoczęliśmy intensywne hamowanie.
  • Wykrywanie obiektów przy cofaniu. To nic innego jak czujniki parkowania z tyłu lub kamera cofania.
  • Zaawansowany system hamowania. Automatycznie wykrywa możliwość zderzenia, uruchamia układ hamulcowy, aby zmniejszyć prędkość, nie dopuszczając do zderzenia lub ograniczając jego skutki.
  • System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu. To układ uniemożliwiający niezamierzoną zmianę pasa ruchu.
  • Rejestrator danych na temat wypadków, czyli „czarna skrzynka" w samochodzie. Zbiera dane na temat jazdy, by ułatwić służbom poznanie przyczyn wypadku.
Zobacz wideo 43-latek za kierownicą hyundaia celowo potrącił swojego znajomego i uciekł

Wybór akurat tych systemów nie był przypadkowy. UE dokładnie przeanalizowała wypadki pod kątem przyczyn i wybrała układy, które relatywnie niedużym kosztem mogą znacząco wpłynąć na bezpieczeństwo na drogach. Warto podkreślić, że żaden z powyższych systemów nie powstał specjalnie z myślą o nowych unijnych przepisach. Każdy z nich jest już dziś dostępny, ale najczęściej za dopłatą.

Fot. ilustracyjneNieczytelna pieczątka, różne opony na jednej osi, pajączek. Za co zabiorą dowód rejestracyjny?

Czarne skrzynki w samochodach obowiązkowe. UE chce lepiej poznać przyczyny wypadków

Wypadki w krajach UE kosztują każdego roku około 100 mld euro. Właśnie dlatego Parlament Europejski poparł nowe przepisy wprowadzające dziewięć nowych systemów bezpieczeństwa, w które będą wyposażone wszystkie samochody trafiające na drogi Unii Europejskiej. Szacuje się, że dzięki temu do 2038 r. na europejskich drogach zginie o 25 tys. osób mniej. Tzw. czarne skrzynki w samochodach pozwolą też lepiej poznać przyczyny wypadków na drogach UE.

Przepisy, które wejdą w życie w maju 2022 r., zostały już oficjalnie opublikowane - nie ma od nich odwrotu. Czy i jak bardzo nowe przepisy wpłyną na ceny samochodów? Z analizy kosztów przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM wynika, że mogą to być kwoty rzędu 70-80 euro, czyli 300-350 zł.

Więcej o: