W Warszawie od 7 stycznia 2020 r. działa system e-kontroli opłat za parkowanie. Elektryczne samochody Nissan Leaf jeżdżą po stołecznych ulicach i skanują tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów. Następnie porównują je z danymi z parkometrów. Na tej podstawie znacznie szybciej niż w przypadku pieszego patrolu można zweryfikować, który kierowca nie opłacił postoju.
O tym jak skutecznym rozwiązaniem jest e-kontrola, ZDM przekonał się już kilka tygodni po wypuszczeniu na ulicę specjalnych samochodów. Auta na początku były tylko dwa, a we wrześniu 2020 roku dołączył do nich trzeci. Teraz wpłynęła oferta w przetargu na dostawę czterech kolejnych aut do e-kontroli, z opcją rozszerzenia jeszcze o dwa. W tym roku pojazdów sprawdzających parkowanie będzie łącznie siedem, a w przyszłym roku – dziewięć.
Auta do e-kontroli przyczyniły się w zeszłym roku do wystawienia 165 tys. kar za nieuczciwe parkowanie, czyli ponad połowy wszystkich. Skontrolowały w tym czasie 1,3 mln samochodów. Więcej o skuteczności e-kontroli opłat parkingowych w stolicy pisaliśmy w poniższych artykułach:
Elektryczne auta do e-kontroli wyposażone są w "pudła" umieszczone na dachu. Znajdują się w nich urządzenia, które skanują tablice rejestracyjne samochodów zaparkowanych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) i wychwytują te, których kierowcy nie zapłacili za parkowanie. System jest prosty, szybki i jednoznacznie dokumentuje przewinienie. "Sfotografowany", jeśli ma wątpliwości, może sprawdzić dokumentację zdjęciową swojego parkowania na stronie internetowej ZDM.
ZDM planuje zakup kolejnych samochodów nie bez powodu. Od września zeszłego roku obszar SPPN jest szerszy o Wolę i Pragę-Północ i liczy 37,3 tys. miejsc postojowych.
Przetarg dotyczy sześciu samochodów elektrycznych oraz sześciu systemów, które zostaną zamontowane na dachach. Ofertę, opiewającą na 4 mln 905 tys. zł, złożyła firma MCX PRO.
Ponieważ chodzi o dostarczenie nie tylko aut, ale i systemów, które muszą poprawnie działać, w czerwcu ZDM podda oferenta dwóm testom. Jeden z nich będzie testem efektywności i zostanie przeprowadzony na wybranym przez ZDM odcinku ulicy. Podczas niego sprawdzone zostanie m.in. czy zaproponowany przez MCX PRO system prawidłowo odczytuje tablice rejestracyjne.
Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty w wakacje, a jesienią pojazdy powinny zostać dostarczone.
Pojazdy do e-kontroli to niejedyne zmiany dotyczące parkowania. W zeszłym roku podniesiona została kara finansowa za brak opłaconego postoju z 50 do 250 zł. Wydłużone zostały godziny płatnego postoju (z 8-18 na 8-20) oraz podniesione zostały opłaty za postój. Podrożał także abonament mieszkańca. Inne polskie miasta, zachęcone warszawskim przykładem, też chcą wprowadzić system e-kontroli. Takie auta mają się pojawić m.in. w Trójmieście.