Od 1 czerwca rewolucja nie tylko na pasach. Zmieniają się też limity prędkości

Piotr Kozłowski
Zmiany dotyczące pierwszeństwa pieszych to tylko część zmian, które wejdą w życie 1 czerwca. Kierowców zaczną obowiązywać nowe limity prędkości, a na drogach szybkiego ruchu policja będzie karać za jazdę na zderzaku.

Od 1 czerwca zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące pieszych. Dziś pierwszeństwo przysługuje im dopiero wtedy, gdy znajdują się na przejściu. Za tydzień zyskają pierwszeństwo w chwili wchodzenia na zebrę. Dodatkowo, piesi przechodzący przez ulicę nie będą mogli korzystać z telefonów komórkowych. To dwie najważniejsze zmiany, które wejdą w życie 1 czerwca. Ale będzie ich więcej. Kierowcy muszą pamiętać, że tego samego dnia zaczną obowiązywać nowe limity prędkości w terenie zabudowanym oraz większe odstępy pomiędzy samochodami poza terenem zabudowanym.

Zobacz wideo Piesi bezpieczni na pasach? Wydarzenia z tego roku pokazują, że zawsze trzeba być czujnym

Zmiany w prawie od czerwca 2021 r. Koniec z podwójnymi limitami prędkości

Koniec z nocnymi limitami prędkości. Dziś w godzinach 23:00-5:00 w terenie zabudowanym limit prędkości wynosi 60 km/h (chyba że znaki wskazują inaczej). Od 1 czerwca to się zmieni. Bez względu na porę, limit będzie zawsze taki sam, czyli 50 km/h. Polska przestanie już być unijnym wyjątkiem - jesteśmy jedynym krajem UE, w którym przepisy pozwalają na szybszą jazdę w nocy niż w dzień.

Zmiany w prawie od czerwca 2021 r. Koniec z jazdą na zderzaku na drogach szybkiego ruchu

Niezachowanie bezpiecznej odległości na drodze to zdecydowanie jeden z największych problemów w Polsce. Z policyjnych statystyk wynika, że co piąty wypadek lub kolizja na autostradzie spowodowany jest niezachowaniem bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. W terenie zabudowanym jest jeszcze gorzej - co czwarty wypadek lub kolizja to efekt jazdy zderzak w zderzak. Przepisy, które wejdą w życie 1 czerwca, mają tę sytuację zmienić.

Na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosić połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h będzie musiał jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h - 60 m, 140 km/h - 70 m.

Jak podejść do nowych przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych

W debacie na temat pieszych kierowcy często zapominają, że też bywają pieszymi, że nie zawsze obserwują świat zza stalowej ściany, jaką jest karoseria ich samochodu. Nie potrzebujemy emocji i podziałów tylko zrozumienia, że kierowcy i piesi tworzą jeden, wspólny organizm o nazwie ruch drogowy. Dlatego warto pamiętać o kilku zachowaniach, które ułatwią nam wszystkim wspólne funkcjonowanie.

Do kierowców:

  • Zawsze zwalniaj przed przejściem dla pieszych i obserwuj jego okolice. Nie musisz czytać w myślach pieszemu. Po prostu bądź gotowy, by ustąpić mu pierwszeństwa, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zawsze.
  • Traktuj przejścia dla pieszych i ich okolice jak drogi z pierwszeństwem przejazdu. Kiedy znajdujesz się na drodze podporządkowanej, ustępujesz pierwszeństwa nie tylko tym samochodom, które już znajdują się na skrzyżowaniu, ale również tym, które się do niego zbliżają i mają przed tobą pierwszeństwo. Tak samo traktuj przejścia dla pieszych i samych pieszych.

Do pieszych:

  • Nie wchodź na przejście, jeśli widzisz pędzący samochód. Nawet jeśli jego kierowca cię zauważy, może nie zdążyć wyhamować. Na drodze nie chodzi o to, by za wszelką cenę korzystać z przysługującego nam pierwszeństwa. Chodzi o bezpieczne dotarcie do celu.
  • Jeśli chcesz przejść przez przejście, staraj się nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą. Będziesz mieć pewność, że cię widzi i dobrze odczytuje twoje zamiary.
  • Nie bierz za pewnik tego, że jeśli jeden kierowca zatrzymał się, by ustąpić ci pierwszeństwa, drugi zrobi to samo. Jeśli droga, przez którą przechodzisz, ma więcej niż jeden pas, upewnij się, że kierowcy stojący na wszystkich pasach zatrzymali się przed przejściem.
  • Jeśli coś ogranicza ci widoczność na przejściu dla pieszych, to zakładaj, że po niewidocznym dla ciebie fragmencie drogi pędzi kierowca, który cię nie widzi. Zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
Więcej o: