Trójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie. Może to jest jakiś pomysł na wyprzedzających na pasach?

Trójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie jest szóstym tego typu rozwiązaniem w Polsce. Będą powstawać kolejne.

Trójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie nie jest projektem publicznym - w polskim prawie nie ma odpowiednich zapisów, które pozwalałyby na malowanie pasów 3D na drogach publicznych. Przejście zostało zrealizowane na drodze wewnętrznej w ramach programu Hello ICE – Budimex dzieciom. Częstochowa dołączyła tym samym innych miast, w których powstały już trójwymiarowe przejścia.

Zobacz wideo "To co zrobił ten kierowca mogło mnie zabić. Ja zrobiłam wszystko, żeby żyć"
Nie możemy - z uwagi na brak odpowiednich regulacji prawnych w naszym kraju - wprowadzić powszechnie rozwiązań związanych z oznakowaniem trójwymiarowym na drogach publicznych. Jednak jesteśmy w o tyle uprzywilejowanej sytuacji, że taka możliwość pojawiła się na drodze wewnętrznej prowadzącej m.in. do naszej nowej siedziby

- mówi Maciej Hasik, rzecznik prasowy Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.

Trójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie powstało tuż obok przedszkola, zespołu szkół specjalnych oraz siedziby Miejskiego Zarządu Dróg.

Trójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie. Czy to działa?

W Polsce, z powodu niewielkiej jeszcze popularności pasów 3D, brakuje dokładnych informacji co do ich skuteczności. Wiadomo jednak, że efekt iluzji optycznej zastosowanej w trójwymiarowych przejściach dla pieszych zdał już egzamin m.in. w Indiach i na Islandii, gdzie kierowcy, widząc oznakowania w wykonane techniką 3D, zdejmowali nogę z gazu, a prędkość pojazdów malała średnio o 40 proc.

W Polsce jak do tej pory pasy 3D pojawiły się m.in. w Lidzbarku Warmińskim oraz w Bartoszycach, Lesznowoli, Miechowie i Sanoku.

Wypadki z udziałem pieszych

W 2020 r. w Polsce, mimo ograniczenia natężenia ruchu spowodowanego pandemią, piesi byli ofiarami co czwartego wypadku (5232, czyli 22,2 proc.). Zginęło w nich 621 pieszych (25,3 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków). 7 na 10 wypadków z ich udziałem spowodowali kierowcy. Najczęstsza przyczyna potrąceń? Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu (64,2%). Do ponad połowy wypadków (51,2%) doszło na oznakowanych przejściach. Zginęło w nich 197 osób.

Jak powinniśmy zachowywać się przy przejściach dla pieszych

W debacie na temat pieszych kierowcy często zapominają, że też bywają pieszymi, że nie zawsze obserwują świat zza stalowej ściany, jaką jest karoseria ich samochodu. Nie potrzebujemy emocji i podziałów tylko zrozumienia, że kierowcy i piesi tworzą jeden, wspólny organizm o nazwie ruch drogowy. Dlatego warto pamiętać o kilku zachowaniach, które ułatwią nam wszystkim wspólne funkcjonowanie.

Do kierowców:

  • Zawsze zwalniaj przed przejściem dla pieszych i obserwuj jego okolice. Nie musisz czytać w myślach pieszemu. Po prostu bądź gotowy, by ustąpić mu pierwszeństwa, jeśli zajdzie taka potrzeba. Zawsze.
  • Traktuj przejścia dla pieszych i ich okolice jak drogi z pierwszeństwem przejazdu. Kiedy znajdujesz się na drodze podporządkowanej, ustępujesz pierwszeństwa nie tylko tym samochodom, które już znajdują się na skrzyżowaniu, ale również tym, które się do niego zbliżają i mają przed tobą pierwszeństwo. Tak samo traktuj przejścia dla pieszych i samych pieszych.

Trójwymiarowe przejście dla pieszych w CzęstochowieTrójwymiarowe przejście dla pieszych w Częstochowie Fot. Budimex

Do pieszych:

  • Nie stój w okolicach przejść dla pieszych, jeśli nie zamierzasz przez nie przejść. Wprowadzasz niepotrzebną niepewność wśród kierowców.
  • Nie wchodź na przejście, jeśli widzisz pędzący samochód. Nawet jeśli jego kierowca cię zauważy, może nie zdążyć wyhamować. Na drodze nie chodzi o to, by za wszelką cenę korzystać z przysługującego nam pierwszeństwa. Chodzi o bezpieczne dotarcie do celu.
  • Jeśli chcesz przejść przez przejście, staraj się nawiązać kontakt wzrokowy z kierowcą. Będziesz mieć pewność, że cię widzi i dobrze odczytuje twoje zamiary.
  • Nie bierz za pewnik tego, że jeśli jeden kierowca zatrzymał się, by ustąpić ci pierwszeństwa, drugi zrobi to samo. Jeśli droga, przez którą przechodzisz, ma więcej niż jeden pas, upewnij się, że kierowcy stojący na wszystkich pasach zatrzymali się przed przejściem.
  • Jeśli coś ogranicza ci widoczność na przejściu dla pieszych to zakładaj, że po niewidocznym dla ciebie fragmencie drogi pędzi kierowca, który cię nie widzi. Zawsze stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.