Nie trzeba długo szukać odpowiedzi na pytanie o to, czemu Polacy tak chętnie wybierają instalacje LPG. O ile litr benzyny kosztuje przeszło 5,3 zł, o tyle za litr LPG należy zapłacić nieco ponad 2,3 zł - tym samym bezołowiowa jest więcej niż dwukrotnie droższa! Różnica w cenie stanowi oczywistą korzyść. Nie można jednak zapominać o tym, że to nie jedyny czynnik ekonomiczny, który kierowca powinien wziąć pod uwagę. Bo żeby montaż instalacji LPG stał się opłacalny, tańsze paliwo musi zamortyzować koszt założenia gazu. A do tego potrzeba przebiegów. Jak dużych? To zaraz sprawdzimy.
W charakterze auta testowego w naszym wyliczeniu pojawi się crossover segmentu B - niech będzie to rozsądna wersja napędzana litrowym, doładowanym benzyniakiem o mocy 100 koni mechanicznych. Motor "w prawdziwym życiu" i przy rozsądnej jeździe spala w cyklu mieszanym jakieś 8 litrów benzyny. Więc zakładając, że auto pokonuje w miesiącu mniej więcej 1000 km, zakup paliwa stanowi dla właściciela wydatek oszacowany na blisko 430 zł. Ile będzie kosztować LPG? W jego przypadku cena spadnie do 216 zł. To oznacza, że każdego miesiąca oszczędność sięgnie blisko 140 zł - co w ujęciu rocznym zostawi w kieszeni kierowcy prawie 1680 zł.
Kiedy zwróci się montaż instalacji LPG? Układ wyceniliśmy na jakieś 3,5 tys. zł. W takim przypadku amortyzacja tego wydatku potrwa nieco ponad 2 lata. Czas zwrotu poniesionych kosztów może się wyraźnie skrócić. Kiedy? Po pierwsze wtedy, gdy auto będzie jeździć zdecydowanie więcej. Dwukrotne zwiększenie średniego przebiegu sprawia, że montaż gazu zamortyzuje się już w 10 miesięcy! Po drugie wtedy, gdy kierowca wybierze... fabryczne LPG. Szczególnie że producenci często mają naprawdę atrakcyjne oferty.
Tu znajdziesz kalkulator opłacalności montażu instalacji LPG:
Zdarza się, że w ramach oferty promocyjnej dopłata do wersji LPG to symboliczny 1000 zł. W efekcie nawet przy przebiegach sięgających 1000 km w miesiącu, wydatek zwraca się już w niespełna pół roku! Wybór tzw. fabrycznego LPG ma jednak jeszcze jedną zaletę. W takim przypadku kierowca nie traci gwarancji producenta - po zakupie auta w salonie i montażu gazu we własnym zakresie spora część podzespołów jest bowiem wyjmowana spod ochrony gwarancyjnej.
Oszczędności, oszczędnościami. Na co jeszcze kierowca musi się przygotować po montażu instalacji LPG? Jest kilka wad. Przykład? Zazwyczaj zbiornik na gaz trafia do bagażnika - a to oznacza, że znacznie maleje jego pojemność, ewentualnie znika... koło zapasowe. Warto o tym pamiętać! Poza tym przed podjęciem decyzji o montażu LPG warto upewnić się, że silnik zastosowany w aucie dobrze znosi ten rodzaj napędu. Jest cała grupa benzyniaków (chociażby japońskie VVT-i), które wymagają np. skrócenia interwału bardzo drogiej regulacji luzu zaworowego. A to może pod znakiem zapytania postawić opłacalność jazdy na gazie.
Należy też wiedzieć o tym, że instalacja gazowa w samochodzie staje się układem, który również wymaga regularnego serwisowania. Kierowca musi pamiętać o wymianie filtrów, a do tego okresowej adaptacji - poszczególne przeglądu stanowią wydatek oscylujący w granicy 100 zł. Poza tym przy eksploatacji silnika na LPG niższą trwałość mają chociażby przewody zapłonowe czy świece. A to oznacza dodatkowe wizyty w serwisie i wyższe koszty związane z okresowymi wymianami.