Przepisy wymagają, aby każdy samochód zarejestrowany w Polsce posiadał tablice rejestracyjne. Te montuje się z przodu i tyłu pojazdu. W jaki sposób? Najprostszym są specjalne ramki do tablic - można je kupić praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym, albo otrzymać podczas odbioru pojazdu w salonie sprzedaży. Zasada działania ramek jest niezwykle prosta. Przykręca się je w punktach przygotowanych przez producenta, a następnie wsuwa w nie tablice rejestracyjne i blokuje od dołu za pomocą specjalnej listwy z zatrzaskami (umieszcza się na niej naklejki reklamowe). Blokada sprawia, że tablicy nie da się zgubić w czasie jazdy.
Zatem jak wymienić tablice rejestracyjne po zakupie używanego pojazdu i jak wyjąć je z plastikowej ramki? W pierwszej kolejności warto pamiętać o narzędziu, przy pomocy którego kierowcy uda się podważyć i zdjąć dolną listwę ramki z zatrzasków. Najlepiej aby był to np. plastikowy śrubokręt. Każdy z zatrzasków należy odblokować delikatnie i z odpowiednią dozą siły - w przeciwnym razie można go wyłamać. Skutek? Tablica rejestracyjna po montażu w ramce z wyłamanymi zatrzaskami może odpaść w czasie jazdy, ewentualnie będzie powodowała słyszalne także w kabinie wibracje.
Co zrobić w przypadku wyłamania zatrzasków w ramce tablicy rejestracyjnej? Najlepiej wymienić uszkodzony element - nie trzeba wymieniać całej ramki, a wystarczy zamontować nową listwę w dolnej jej części. Kiedy konieczna będzie wymiana całej ramki tablicy rejestracyjnej? Tak jest często w przypadku samochodów importowanych do Polski. Może się bowiem okazać, że polskich tablic nie da się zamontować w ramce dedykowanej zagranicznym ograniczeniom - będzie za mała.
Sytuacja z demontażem tablicy rejestracyjnej skomplikuje się tak naprawdę w jednym przypadku. Bo czasami kierowcy montują oznaczenie na zderzaku za pomocą nitów. Taki sposób sprawia, że raczej nie ma możliwości zgubienia tablicy podczas jazdy czy jej kradzieży na parkingu. Z drugiej strony demontaż przynitowanej tablicy rejestracyjnej oznacza konieczność rozwiercenia punktów montażowych. Ponowne założenie oznaczeń? Kierowca albo musi zamontować ramkę, albo po raz kolejny postawić na nity.