Bramki na trasach S3 i S8. Nie dla kierowców, a dla... nietoperzy

Nad drogami ekspresowymi S3 i S8 znajdują się dość nietypowe bramki. Nie chodzi wcale o pobór opłat od kierowców, a o bezpieczeństwo nietoperzy. Specjalne tunele mają im pomóc bezpiecznie przeprawić się na drugą stronę trasy.

Nad dwoma odcinkami polskich róg ekspresowych znajdują się specjalne bramki. Przejścia znajdziemy nad trasą S3 pomiędzy Szczecinem i Gorzowem oraz na trasie S8 pomiędzy węzłami Wieluń i Złoczew. Można tam dostrzec specjalne bramownice nad drogą, które pełnią funkcję przejść dla nietoperzy. To rozwiązania z lat 2010 i 2013, bo właśnie wtedy oddawano do ruchu te odcinki dróg. "Kładki" dla nietoperzy to jedne z pierwszych takich rozwiązań w Europie. Wcześniej testowano je jedynie w Anglii, ale tam bramę zbudowano nad zwykłą ulicą, a nie nad dwujezdniową drogą ekspresową.

Zobacz wideo

Nietoperze pod ochroną

Wszystkie gatunki nietoperzy w Polsce są pod ochroną. Z 25 gatunków aż dziewięć znajduje się na "czerwonej liście zwierząt ginących i zagrożonych w Polsce". Program ochrony nietoperzy zakłada więc nie tylko ochronę ich miejsc rozrodu, hibernacji i żerowisk, ale też tras przelotu na żerowiska oraz tras migracji z siedlisk letnich do miejsc hibernacji. Nietoperze migrują na wiosnę i jesienią.

Trasa S8. Powstaną dwa systemy odcinkowych pomiarów prędkościOdcinkowy pomiar prędkości w Warszawie. Na A1 OPP płonie, czas by kierowcy zwolnili na S8

Nietoperza autostrada

Monitoring zamontowany na innowacyjnych bramkach pokazał, że nietoperze dość często korzystają z tej przeprawy. Dlatego z biegiem lat rozwiązanie to dodatkowo usprawniano. W miejscach występowania nietoperzy stosuje się specjalne siatki ochronne montowane wzdłuż drogi. Takie rozwiązanie pojawiło się np. przy trasie S3 na wysokości Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego czy też wzdłuż S6 pomiędzy Kiełpinem i Kołobrzegiem. Siatki montuje się w miejscach przecięcia alei drzew stanowiących trasy przelotów nietoperzy podczas żerowania, a także wzdłuż drzew sadzonych w ciągach budowanych dróg. Zdaniem tych rozwiązań jest podwyższenie toru lotu nietoperzy tak, by bezpiecznie mogły przelecieć nad drogą.

Przejście dla nietoperzy, trasa S3 woj. lubuskiePrzejście dla nietoperzy, trasa S3 woj. lubuskie GDDKiA

Jak wygląda bramka dla nietoperzy?

Bramownice dla nietoperzy mają kształt litery Y, a jej ramiona zostały wypełnione siatką o oczkach nie większych niż 5 na 5 centymetrów. By uniknąć wlatywania nietoperzy pod konstrukcję, siatkę zamontowano również przy jej podporach. Rozpiętość takiego przejścia wynosi od 50 do 100 m w zależności od warunków w danym miejscu na drodze.

Siatka rozpinana wzdłuż drogi wykonana jest w formie plecionki z pasków o szerokości co najmniej 0,5 cm i wymiarze oczek 5x5 cm. Jej wysokość to 4-5 m, a długość jest zależna od potrzeb, ale wynosi ok. 100 metrów.

Przejście dla nietoperzy, trasa S3 woj. łódzkiePrzejście dla nietoperzy, trasa S3 woj. łódzkie GDDKiA

 

Lecą wzdłuż rowu lub linii lasu

Nietoperze w nocy korzystają z żerowisk oddalonych od siebie nawet o kilkanaście kilometrów. Ich trasy przelotu prowadzą wzdłuż wyraźnych linearnych elementów krajobrazu (rowy, cieki wodne, aleje drzew). Bardzo często przemieszczają się też wzdłuż ściany lasu, linii telefonicznych lub wysokiego napięcia. Jako trasy swoich wędrówek często wybierają też drogi, dlatego konieczny jest montaż zabezpieczających siatek, które umożliwiają im bezpieczny przelot z jednego miejsca na drugie.

Przejście dla nietoperzy, trasa S3 woj. zachodniopomorskiePrzejście dla nietoperzy, trasa S3 woj. zachodniopomorskie GDDKiA

Więcej o: