Sprowadzamy do Polski coraz więcej samochodów, ale... starych. W marcu padł rekord
Jak wynika z badań Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, marzec 2021 okazał się rekordowy pod względem importu samochodów używanych. W trzecim miesiącu roku sprowadziliśmy nad Wisłę ponad 90 tysięcy aut z zagranicznego rynku wtórnego. To jeden z największych wyników miesięcznych w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
Rekordowy marzec
W marcu 2021 roku w Polsce zarejestrowano 90 717 używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony sprowadzonych z zagranicy. To wzrost o 73,6 proc. w stosunku do marca 2020 r. Na tak duży wskaźnik wzrostu wpływa oczywiście zeszłoroczny wybuch pandemii. Niemniej jednak sam wynik bliski 100 tysięcy sztuk to jeden sześciu największych rezultatów miesięcznych w skali ostatnich 13 lat.
Łącznie w pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 227 534 sztuki i jest o 5,3 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Jeżeli trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy.
Sprowadzamy stare samochody - średni wiek to 12 lat
Średni wiek samochodów sprowadzonych od początku roku wynosi 12 lat. W samym marcu - 11 lat i 10 miesięcy. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął 13 lat i 1 miesiąc.
Samochody tych marek sprowadzamy najczęściej
Polacy najczęściej sprowadzają auta niemieckie. W 2021 króluje Volkswagen. Drugie miejsce zajął Opel, a trzecia lokata przypadłą używanym Fordom.
Poniżej przestawiamy zestawienie dziesięciu marek cieszących się największą popularnością w imporcie:
- Volkswagen – 23 593 szt.
- Opel – 22 828 szt.
- Ford – 20 958 szt.
- Audi – 17 984 szt.
- Renault – 14 934 szt.
- BMW – 12 849 szt.
- Peugeot – 11 777 szt.
- Citroen – 10 779 szt.
- Mercedes – 10 212 szt.
- Fiat – 7 901 szt.
Najchętniej sprowadzane modele w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku to:
- Audi A4 – 6 796 szt.
- Opel Astra – 6 339 szt.
- Volkswagen Golf – 5 856 szt.
- BMW 3 – 4 792 szt.
- Audi A3 – 4 092 szt.
- Opel Corsa – 3 760 szt.
- Ford Focus – 3 726 szt.
- Volkswagen Passat – 3 568 szt.
- Ford Fiesta – 3 336 szt.
- Audi A6 – 3 199 szt.
A skąd sprowadzamy samochody? Najczęściej zza naszej zachodniej granicy - auta najczęściej przyjeżdżają z Niemiec, Francji i Belgii.
- Niemcy – 133 044 szt. (+8,8 proc.)
- Francja – 23 929 szt. (+8,2 proc.)
- Belgia – 14 577 szt. (-3,6 proc.)
- Holandia – 9 569 szt. (+4,9 proc.)
- Włochy – 7 705 szt. (-4,1 proc.)
- Stany Zjednoczone – 7 617 szt. (+3,1 proc.)
- Szwajcaria – 6 078 szt. (+6,5 proc.)
- Austria – 5 706 szt. (+6 proc.)
- Dania – 4 823 szt. (-13,1 proc.)
- Szwecja – 4 423 szt. (-8 proc.)
Laweta z samochodami Clicktrans
Spada popularność diesla
W danych dotyczących importu widać słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w marcowym imporcie aut osobowych stanowiły 41,7 proc. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi nie przekracza 11 lat.
Nowe przepisy
W tym miejscu warto przypomnieć, że od stycznia obowiązują nowe/stare przepisy nakazujące rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia. Do końca 2020 roku (w związku z sytuacją epidemiologiczną) czas ten wydłużono do 180 dni. Z początkiem 2021 roku sytuacja wróciła do "normy" - kierowcy mają na przerejestrowanie auta tylko miesiąc.
-
Zielona strzałka: mandat nawet 500 zł! Nie zatrzymasz się? Zapłacisz!
-
Mandat za złe opony. Ile wynosi i jak go uniknąć?
-
Nowe strefy parkowania w Warszawie. Abonament mieszkańca tylko jeśli rozliczasz PIT w Warszawie
-
Nowy Mercedes EQS. Klasa S może się pakować. Są co najmniej dwa powody
-
Omijaj je szerokim łukiem. To pewniaki, ale nie w tych wersjach. Mechanicy ostrzegają
- Powstanie Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Zmiany drogowe na Pomorzu
- Seat Ibiza i Arona po aktualizacji. Młodzieńcza werwa zachowana
- Opinie Moto.pl: Dacia Spring - najtańszy elektryk na rynku będzie pożyczany na minuty. To się może udać
- Mandat za przejście po pasach na czerwonym świetle. Ile wynosi?
- Podwyżki mandatów, których boi się rząd. Prace trwają, ale nikt nie chce za nie odpowiadać