Jak wynika z badań Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, marzec 2021 okazał się rekordowy pod względem importu samochodów używanych. W trzecim miesiącu roku sprowadziliśmy nad Wisłę ponad 90 tysięcy aut z zagranicznego rynku wtórnego. To jeden z największych wyników miesięcznych w ciągu ostatnich kilkunastu lat.
W marcu 2021 roku w Polsce zarejestrowano 90 717 używanych samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony sprowadzonych z zagranicy. To wzrost o 73,6 proc. w stosunku do marca 2020 r. Na tak duży wskaźnik wzrostu wpływa oczywiście zeszłoroczny wybuch pandemii. Niemniej jednak sam wynik bliski 100 tysięcy sztuk to jeden sześciu największych rezultatów miesięcznych w skali ostatnich 13 lat.
Łącznie w pierwszym kwartale bieżącego roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 227 534 sztuki i jest o 5,3 proc. większa niż w analogicznym okresie 2020 roku. Jeżeli trend się utrzyma, import całoroczny przekroczy 900 tys. egzemplarzy.
Średni wiek samochodów sprowadzonych od początku roku wynosi 12 lat. W samym marcu - 11 lat i 10 miesięcy. W przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut osiągnął 13 lat i 1 miesiąc.
Polacy najczęściej sprowadzają auta niemieckie. W 2021 króluje Volkswagen. Drugie miejsce zajął Opel, a trzecia lokata przypadłą używanym Fordom.
Poniżej przestawiamy zestawienie dziesięciu marek cieszących się największą popularnością w imporcie:
Najchętniej sprowadzane modele w ciągu pierwszych trzech miesięcy 2021 roku to:
A skąd sprowadzamy samochody? Najczęściej zza naszej zachodniej granicy - auta najczęściej przyjeżdżają z Niemiec, Francji i Belgii.
W danych dotyczących importu widać słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w marcowym imporcie aut osobowych stanowiły 41,7 proc. Średni wiek sprowadzanych samochodów z silnikami wysokoprężnymi nie przekracza 11 lat.
W tym miejscu warto przypomnieć, że od stycznia obowiązują nowe/stare przepisy nakazujące rejestrację pojazdu w ciągu 30 dni od momentu sprowadzenia. Do końca 2020 roku (w związku z sytuacją epidemiologiczną) czas ten wydłużono do 180 dni. Z początkiem 2021 roku sytuacja wróciła do "normy" - kierowcy mają na przerejestrowanie auta tylko miesiąc.