Mandat za złe opony to nawet 500 zł. Możesz go dostać w kilku przypadkach. Mamy listę

Nie dostaniesz mandatu za jazdę na zimówkach latem. I odwrotnie. Ale możesz, jeśli jeździsz na zbyt zużytym ogumieniu albo na jednej osi masz różne bieżniki. Kary za złe opony muszą być dotkliwe, a mandat to nawet 500 zł.

Z policyjnych statystyk wynika, że w aż około 25 proc. samochodów, które brały udział w wypadkach spowodowanych niesprawnością pojazdu, stwierdzono niewłaściwy stan ogumienia. Opony są kluczowe dla naszego bezpieczeństwa, dlatego nie dziwią dotkliwe mandaty i częste kontrole ogumienia. Jeśli kogoś nie przekonują względy bezpieczeństwa, to może przekona wysoki mandat.

Czy w Polsce trzeba zmieniać opony sezonowe?

Nie. Wbrew opinii niektórych kierowców wcale nie trzeba jeździć w Polsce na oponach zimowych w zimę, a na letnich latem. Sezonowa zmiana opon nie jest w Polsce regulowana żadnymi przepisami. Oznacza to, że jeżeli opony w naszym samochodzie spełniają wymagania bezpieczeństwa, to policja nie ukarze nas mandatem podczas ewentualnej kontroli. Nawet jeżeli będziemy jechać podczas śnieżycy na letnich oponach. Oczywiście radzimy opony zmieniać. A jeśli nie chcecie sobie tym zawracać głowy, to sięgnąć po opony całoroczne.

Masz zimowe opony, a jest bardzo ciepło? Musisz pamiętać o trzech rzeczachMasz zimowe opony, a jest bardzo ciepło? Musisz pamiętać o trzech rzeczach

Mandat za opony - zły stan ogumienia

Jeśli policjant podczas kontroli dopatrzy się nieprawidłowości w postaci wybrzuszeń, pęknięć, brakującego fragmentu gumy, uszkodzonego kordu lub niedoboru bieżnika, może ukarać kierowcę mandatem w wysokości nawet 500 złotych za stwarzanie zagrożenia w ruchu lądowym. Dodatkową karą będzie odebranie dowodu rejestracyjnego za niewłaściwy stan techniczny pojazdu.

Fabrycznie nowe ogumienie ma bieżnik o głębokości od 6,5 do 8 milimetrów. W świetle polskich przepisów minimalna głębokość bieżnika umożliwiająca jazdę bez groźby narażenia kierowcy na mandat wynosi 1,6 milimetra. W przypadku zimówek zaleca się wymianę opon na lepsze, gdy głębokość bieżnika spadnie do około czterech milimetrów. W takiej sytuacji przyczepność na śniegu jest znacznie obniżona, a to tworzy niepotrzebne zagrożenie na drodze.

Zobacz wideo Kierowca stracił panowanie nad pojazdem na autostradzie i uderzył w barierkę oddzielającą pasy ruchu

Mandat za opony - różne bieżniki na kołach jednej osi

Mandat w wysokości do 500 złotych można dostać nie tylko za zużyte, lecz także za różne opony na przedniej lub tylnej osi. Policjant może w takiej sytuacji również zabrać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na badanie techniczne.

Wielu kierowców decyduje się oszczędności i kupuje skandynawskie opony zimowe wyposażone w kolce. Należy wiedzieć, że zupełnie inna mieszanka gumy przewidziana na Skandynawię sprawdza się na lodzie i mocno zbitym śniegu. W warunkach cieplejszej, środkowoeuropejskiej zimy taki rozwiązanie traci sens i naraża kierowcę na mandat w wysokości 100 złotych. Kary finansowej trzeba się też spodziewać podczas używania opon wyścigowych typu slick.

Mandat za opony - gdy wystają poza obrys pojazdu

Bardzo popularnym elementem tuningowania samochodów jest montaż szerokich felg z oponami wystającymi poza obrys samochodu. Jeśli za tą modyfikacją nie idzie poszerzenie nadkoli, trzeba liczyć się mandatem w wysokości od 50 do 500 złotych, a także zabraniem dowodu rejestracyjnego i koniecznością ponownego zaliczenia badania technicznego.

Kropka na oponieCo oznaczają kolorowe kropki na oponach? To podpowiedź, jak prawidłowo założyć oponę

Kiedy można liczyć na wyrozumiałość policjanta?

Pod kodeks wykroczeń nie podlega niewłaściwe ciśnienie w oponie. Jeśli jedziecie na flaku i zostaniecie zatrzymani do kontroli, skutkiem będzie jedynie zwrócenie uwagi na defekt. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowe ciśnienie wiąże się z nierównomiernym zużyciem bieżnika i istotnie wpływa na trakcję samochodu. Dla bezpieczeństwa należy używać manometru przynajmniej raz na dwa tygodnie i przed każdą dłuższą trasą.

Tak jak wspomnieliśmy, polskie prawo nie przewiduje również mandatu za jazdę na letnich oponach zimą i ogumieniu przystosowanym do niskiej temperatury latem. Można też założyć inny typ mieszanki gumowej na przednią i tylną oś. To rozwiązanie dość często spotykane u starszych kierowców, nie wpływa korzystnie na bezpieczeństwo. Jeśli to możliwe, należy stosować cztery opony z tej samej serii.

Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Gazeta