Mandat za złe opony to nawet 500 zł. Możesz go dostać w kilku przypadkach. Mamy listę

Nie dostaniesz mandatu za jazdę na zimówkach latem. I odwrotnie. Ale możesz, jeśli jeździsz na zbyt zużytym ogumieniu albo na jednej osi masz różne bieżniki. Kary za złe opony muszą być dotkliwe, a mandat to nawet 500 zł.

Z policyjnych statystyk wynika, że w aż około 25 proc. samochodów, które brały udział w wypadkach spowodowanych niesprawnością pojazdu, stwierdzono niewłaściwy stan ogumienia. Opony są kluczowe dla naszego bezpieczeństwa, dlatego nie dziwią dotkliwe mandaty i częste kontrole ogumienia. Jeśli kogoś nie przekonują względy bezpieczeństwa, to może przekona wysoki mandat.

Czy w Polsce trzeba zmieniać opony sezonowe?

Nie. Wbrew opinii niektórych kierowców wcale nie trzeba jeździć w Polsce na oponach zimowych w zimę, a na letnich latem. Sezonowa zmiana opon nie jest w Polsce regulowana żadnymi przepisami. Oznacza to, że jeżeli opony w naszym samochodzie spełniają wymagania bezpieczeństwa, to policja nie ukarze nas mandatem podczas ewentualnej kontroli. Nawet jeżeli będziemy jechać podczas śnieżycy na letnich oponach. Oczywiście radzimy opony zmieniać. A jeśli nie chcecie sobie tym zawracać głowy, to sięgnąć po opony całoroczne.

Mandat za opony - zły stan ogumienia

Jeśli policjant podczas kontroli dopatrzy się nieprawidłowości w postaci wybrzuszeń, pęknięć, brakującego fragmentu gumy, uszkodzonego kordu lub niedoboru bieżnika, może ukarać kierowcę mandatem w wysokości nawet 500 złotych za stwarzanie zagrożenia w ruchu lądowym. Dodatkową karą będzie odebranie dowodu rejestracyjnego za niewłaściwy stan techniczny pojazdu.

Fabrycznie nowe ogumienie ma bieżnik o głębokości od 6,5 do 8 milimetrów. W świetle polskich przepisów minimalna głębokość bieżnika umożliwiająca jazdę bez groźby narażenia kierowcy na mandat wynosi 1,6 milimetra. W przypadku zimówek zaleca się wymianę opon na lepsze, gdy głębokość bieżnika spadnie do około czterech milimetrów. W takiej sytuacji przyczepność na śniegu jest znacznie obniżona, a to tworzy niepotrzebne zagrożenie na drodze.

Zobacz wideo Kierowca stracił panowanie nad pojazdem na autostradzie i uderzył w barierkę oddzielającą pasy ruchu

Mandat za opony - różne bieżniki na kołach jednej osi

Mandat w wysokości do 500 złotych można dostać nie tylko za zużyte, lecz także za różne opony na przedniej lub tylnej osi. Policjant może w takiej sytuacji również zabrać dowód rejestracyjny i skierować pojazd na badanie techniczne.

Wielu kierowców decyduje się oszczędności i kupuje skandynawskie opony zimowe wyposażone w kolce. Należy wiedzieć, że zupełnie inna mieszanka gumy przewidziana na Skandynawię sprawdza się na lodzie i mocno zbitym śniegu. W warunkach cieplejszej, środkowoeuropejskiej zimy taki rozwiązanie traci sens i naraża kierowcę na mandat w wysokości 100 złotych. Kary finansowej trzeba się też spodziewać podczas używania opon wyścigowych typu slick.

Mandat za opony - gdy wystają poza obrys pojazdu

Bardzo popularnym elementem tuningowania samochodów jest montaż szerokich felg z oponami wystającymi poza obrys samochodu. Jeśli za tą modyfikacją nie idzie poszerzenie nadkoli, trzeba liczyć się mandatem w wysokości od 50 do 500 złotych, a także zabraniem dowodu rejestracyjnego i koniecznością ponownego zaliczenia badania technicznego.

Kiedy można liczyć na wyrozumiałość policjanta?

Pod kodeks wykroczeń nie podlega niewłaściwe ciśnienie w oponie. Jeśli jedziecie na flaku i zostaniecie zatrzymani do kontroli, skutkiem będzie jedynie zwrócenie uwagi na defekt. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowe ciśnienie wiąże się z nierównomiernym zużyciem bieżnika i istotnie wpływa na trakcję samochodu. Dla bezpieczeństwa należy używać manometru przynajmniej raz na dwa tygodnie i przed każdą dłuższą trasą.

Tak jak wspomnieliśmy, polskie prawo nie przewiduje również mandatu za jazdę na letnich oponach zimą i ogumieniu przystosowanym do niskiej temperatury latem. Można też założyć inny typ mieszanki gumowej na przednią i tylną oś. To rozwiązanie dość często spotykane u starszych kierowców, nie wpływa korzystnie na bezpieczeństwo. Jeśli to możliwe, należy stosować cztery opony z tej samej serii.

Fot. Arkadiusz Wojtasiewicz / Agencja Wyborcza.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA