Pierwszeństwo dla pieszych. Projekt przeszedł przez Sejm. Czas na podpis prezydenta

Czerwiec 2021 r. to realny termin w życie nowych przepisów. Rewolucyjne zmiany został zaaprobowany przez Sejm. Teraz został już tylko podpis prezydenta.

Wszystko wskazuje na to, że czerwiec 2021 r. to ostateczny termin

Sejm przegłosował projekt zmian w prawie, które mają znacznie poprawić bezpieczeństwo na drogach. Najważniejsze zmiany to rozszerzenie pierwszeństwa pieszych, ujednolicenie prędkości w terenie zabudowanym, wprowadzenie zakazu używania przez pieszego na przejściu dla pieszych oraz zakaz jazdy na zderzaku. To już jedna z ostatnich legislacyjnych prostych. Wcześniej ustawą zajmował się Senat, który wprowadził do niej drobną poprawkę - rozszerzono zakaz korzystania z elektronicznych urządzeń nie tylko na moment przechodzenia przez pasy, ale także na wchodzenie na nie. Posłowie zgodzili się z uwagami senatorów i zaaprobowali zaproponowane zmiany. Teraz czas na podpis prezydenta.

Nic nie wskazuje na to, by miało dojść do jakichkolwiek opóźnień. Projekt zmian powstawał w bólach, często był opóźniany, utknął na etapie konsultacji, a o jego finalne brzmienie kłócono się w obozie rządowym. To jednak przeszłość. Projekt, który teraz został przegłosowany jest popierany przez największe siły polityczne i bez problemu przechodzi kolejne głosowania. Prezydent nie ma powodów, by zwlekać z podpisem. A to oznacza, że najprawdopodobniej nowe przepisy wejdą w życie już w czerwcu 2021 r.

Zobacz wideo Skradzionym autem uciekał przed policją. Wjechał na nieczynny most w Świerkocinie i wylądował w rzece

Zmiany w prawie od czerwca 2021 r. Pierwszeństwo pieszych

Kierowca, który zbliża się do przejścia musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu oraz zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić pieszego na niebezpieczeństwo. To znamy. Po wejściu w życie nowelizacji obowiązkiem kierowcy będzie także ustąpienie pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście albo znajdującemu się na nim. Rozszerzenie udzielenia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu na przejście dla pieszych w zmienionej ustawie nie dotyczy tramwajów.

Zwiększenie pierwszeństwa pieszych i nałożenie na kierowcę dodatkowych obowiązków nie oznacza jednak, że piesi zostaną zwolnienie z myślenia. Dotychczasowy obowiązek zachowania przez pieszego szczególnej ostrożności podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko zostanie rozszerzony również na pieszego wchodzącego na jezdnię lub torowisko. Pieszy będzie musiał zachować szczególną ostrożność, polegającą na zwiększeniu uwagi i dostosowaniu zachowania do warunków i sytuacji zmieniających się na drodze, w stopniu umożliwiającym odpowiednio szybkie reagowanie.

Zmiany w prawie od czerwca 2021 r. Pieszy będzie musiał schować telefon do kieszeni

Po wejściu w życie nowych przepisów pieszy będzie miał zakaz korzystania z telefonów komórkowych (i innych podobnych urządzeń) w trakcie wchodzenia na jezdnię lub torowisko lub przechodzenia przez jezdnię lub torowisko. Dotyczy to także przejść dla pieszych. Ma to skłonić pieszych do uważniejszego obserwowania drogi.

Zmiany w prawie od czerwca 2021 r. Koniec z podwójnymi limitami prędkości

Rząd ujednolici ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym. Bez względu na porę dnia będzie to 50 km/h. Dziś w godzinach 23-5 wynosi 60 km/h. Co ciekawe, Polska jest jedynym krajem Unii Europejskiej, w którym przepisy pozwalają na szybszą jazdę w nocy niż w dzień.

Zmiany w prawie od czerwca 2021 r. Koniec z jazdą na zderzaku na drogach szybkiego ruchu.

Niezachowanie bezpiecznej odległości na drodze to zdecydowanie jeden z największych problemów w Polsce. Z policyjnych statystyk wynika, że co piąty wypadek lub kolizja na autostradzie spowodowany jest niezachowaniem bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu. W terenie zabudowanym jest jeszcze gorzej - co czwarty wypadek lub kolizja to efekt jazdy zderzak w zderzak. Na drogach szybkiego ruchu (autostradach i drogach ekspresowych) bezpieczna odległość między pojazdami będzie wynosić połowę aktualnej prędkości, czyli kierowca jadący 100 km/h musi jechać 50 m za poprzedzającym samochodem, 120 km/h – 60 m, 140 km/h – 70 m.

Nie podano jeszcze wysokości proponowanego mandatu, ale wiemy, że od tej zasady będzie jeden wyjątek. Będzie dotyczyć przypadków, w których kierujący pojazdem wykonuje manewr wyprzedzania.

Więcej o:
Copyright © Agora SA