Rząd wypowiedział się o obowiązku zmiany opon na zimówki. Eksperci nie będą zachwyceni

Ostatnie uderzenie prawdziwej zimy tylko rozgrzało dyskusję o wprowadzeniu w Polsce obowiązku zmiany opon na zimowe (lub całoroczne) na okres zimowy. Branża apeluje o to od dawna. Rząd? "Nie prowadzi prac legislacyjnych zmierzających do wprowadzenia takiego obowiązku".

Czy w Polsce trzeba zmieniać opony na zimę?

Wbrew opinii zaskakująco dużej części kierowców, zmiana opon na zimowe nie jest w Polsce regulowana przepisami i wcale nie jest obowiązkowa. Wobec tego to od kierowcy zależy, jakiego rodzaju ogumienie będzie miał w swoim pojeździe. Z obserwacji warsztatowych wynika, że aż 1/3 polskich kierowców decyduje się na jazdę w okresie zimowym na letnich oponach. Dlaczego? W ostatnich latach zimy w Polsce są znacznie łagodniejsze. Zdarzają się mroźne i śnieżne dni (ostatnie tygodnie), ale przez większość czasu jeździmy, zwłaszcza w miastach, po odśnieżonych drogach.

Czy data produkcji opon ma znaczenie?Czy data produkcji opon ma znaczenie?

Letnia opona zimą. Groźny jest nie tylko śnieg

To złudne poczucie bezpieczeństwa. Opony letnie nie zapewniają odpowiedniej przyczepności auta nawet na suchej drodze w temperaturach poniżej siedmiu stopni Celsjusza – twardnieje wtedy mieszanka gumowa w ich bieżniku, co pogarsza przyczepność szczególnie na mokrych, śliskich drogach. Wydłuża się droga hamowania oraz znacznie zmniejsza zdolność do przekazywania momentu napędowego na nawierzchnię. Właśnie dlatego pojawiają się coraz głośniejsze apele o wprowadzenie w Polsce obowiązku zmiany opon na okres zimowy. Z badań Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) wynika, ze nawet 80 proc. Polaków popiera wprowadzenie takiego przepisu.

Obowiązek jazdy na oponach zimowych rozumie się nie tylko jako klasyczne zimówki, ale także opony całoroczne. Proponowany termin, od którego mielibyśmy jeździć na oponach zimowych lub całorocznych to 1 grudnia. Od grudnia na terenie całego kraju temperatury zaczynają regularnie spadać poniżej pięciu-siedmiu stopni Celsjusza, a to granica, gdy kończy się dobra przyczepność opon letnich.

- Skoro wprowadzono obowiązek zapinania pasów – czyli uregulowano sytuacje po zderzeniu, to dlaczego nie zajęto się do tej pory przyczynami tych zderzeń? Niemal 20-25 proc. z nich ma związek z oponami! W sytuacji, kiedy wpływamy swoim zachowaniem na innych i może mieć to katastrofalne skutki ze względu na prędkość czy masę auta – nie powinno być dowolności. Jest to bardzo zastanawiające, że w świadomości nie połączyły się następujące zależności: jazda zimą na oponach z homologacja zimową – czyli zimowych lub całorocznych – to prawdopodobieństwo wypadku mniejsze o 46 proc., a liczba wypadków mniejsza o 4-5 proc.- komentował Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO.

Zobacz wideo Kiedy zmienić opony na zimowe?

Co na to Ministerstwo Infrastruktury? Na razie nie planuje zmian. Powód może być prosty

O uregulowanie sprawy odpowiednich opon na okres zimowy apeluje branża oponiarska oraz wiele organizacji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego. Rząd jednak unika jasnych deklaracji i przedstawiciele resortu infrastruktury nie zajmowali jasnego stanowiska. O ewentualne zmiany w prawie niedawno Ministerstwo spytał choćby Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. - Ministerstwo Infrastruktury obecnie nie prowadzi prac legislacyjnych zmierzających do wprowadzenia takiego obowiązku – poinformował IBRM Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.

Samar zwraca uwagę, że powodem niechęci rządu do wprowadzenia takiego obowiązku może być po prostu zła sytuacja finansowa wielu Polaków. Kupno zimowych opon to koszt, często bardzo wysoki na tle domowego budżetu mało zarabiających osób. - Zarabiając np. ok. 2 000 zł/m-c, właściciel samochodu musiałby ok 40 proc. miesięcznego budżetu przeznaczyć na zakup opon, co może być niewykonalne. Dodatkowo wiele osób z takimi dochodami ma na utrzymaniu dzieci i np. spłaca kredyt, bądź ma niską emeryturę. Takie realia niestety też należy brać pod uwagę, bo są istotnymi czynnikami społecznymi, które przy wprowadzaniu nowych regulacji należałoby uwzględnić - powiedział Jerzy Szymłowski z Akademii Jazdy Toyoty w rozmowie z Samarem.

Jakie opony wybrać? Sezonowe czy całoroczne? Zdjęcie ilustracyjneJakie opony wybrać? Sezonowe, całoroczne? Oto najlepsze rozwiązania dla samochodu

Obowiązek zmiany opon na zimowe w innych krajach

W Unii Europejskiej w wielu krajach istnieje obowiązek zmiany opon na okres zimowy. Mandat za brak opon zimowych grozi nam m.in. w Niemczech, Norwegii, Szwecji, Austrii, Czechach, Słowacji, Litwie, Estonii, Rumunii czy nawet Turcji. W niektórych krajach, jak Francja czy Włochy, prawo określa konkretne warunki, w których kierowcy muszą mieć w samochodzie założone opony zimowe.

Ze statystyk Komisji Europejskiej wynika, że w 27 europejskich krajach, w których wprowadzono wymóg jazdy na oponach z homologacją zimową, nastąpiła średnio 46 proc. redukcja prawdopodobieństwa wystąpienia wypadku drogowego w porównaniu z jazdą na oponach letnich w warunkach zimowych. Według raportu KE wprowadzenie prawnego wymogu jazdy na oponach posiadających homologację zimową zmniejsza liczbę śmiertelnych wypadków o 3 proc.

 - Sama ostrożna jazda to za mało. Na drodze nie jesteśmy sami. Co z tego, że dobrze i bezpiecznie jedziemy, skoro inni nie. A oni mogą w nas wjechać, bo nie zdążą wyhamować na śliskiej drodze. Nie powinno być aż takiej dowolności w sytuacji, kiedy wpływamy swoim zachowaniem na innych i może mieć to katastrofalne skutki ze względu na prędkości czy masę auta. Każdy inaczej racjonalizuje sobie dlaczego w grudniu czy styczniu jeszcze nie wymienił opon. Dla kogoś pora na zimówki jest dopiero wtedy, gdy pada śnieg po kostki, albo jest -5 st. C. Ktoś inny stwierdzi, że jeździ tylko po mieście, więc przejeździ zimę na letnich gumach z bieżnikiem 2 mm. To wszystko są bardzo niebezpieczne sytuacje – podsumowuje Piotr Sarnecki z PZPO.

Policja na autostradzie A1Aktualny taryfikator mandatów na rok 2021