4 stycznia w życie weszły wszystkie zmiany dotyczące parkowania w stolicy. Warszawscy kierowcy muszą liczyć się z wieloma zmianami jeśli chodzi o postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Pojawiły się:
Mimo mniejszego natężenia ruchu w mieście spowodowanego pandemią, te zmiany przyniosły miastu spory zastrzyk gotówki. Od początku roku w stolicy wystawiono 30 099 wezwań do opłaty dodatkowej osobom, które nie opłaciły postoju. Ratusz podał informację, że ponad pięć tysięcy z tych mandatów nałożono w w nowych godzinach opłaty za parkowanie tj. od 18 do 20.
Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w rozmowie z portalem Wyborcza.pl powiedział, że w styczniu dziennie wystawiano średnio 1 179 wezwań do uiszczenia opłaty dodatkowej. Styczniowe wpływy z płatnej strefy parkowania wynosiły średnio 401 484 zł dziennie. W lutym kwota ta wzrosła do blisko 420 tys. zł dziennie. Dla porównania w lutym 2020 r. średni dzienny przychód z opłat parkingowych wynosił ok. 380 tys. zł.
Warto dodać, że około 6 tys. pracowników szpitali i przychodni jest zwolnionych z wnoszenia opłat parkingowych. Ruch jest też mniejszy z powodu pandemii, dodatkowo wiele osób pracuje zdalnie. Mimo to miasto zachowało przychody (a nawet je powiększyło) dzięki podwyżkom, wydłużeniu czasu płatnego postoju, dodatkowym strefom i wyższym mandatom.
Od 4 stycznia kierowcy znajdą nowy cennik w parkomatach. Chcąc zaparkować samochód w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego kierowca zapłaci:
Od 7 stycznia zeszłego roku w Warszawie działa system e-kontroli opłat za parkowanie. Elektryczne samochody Nissan Leaf jeżdżą po stołecznych ulicach i skanują tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów. Następnie porównują je z danymi z parkomatów. Na tej podstawie znacznie szybciej niż w przypadku pieszego patrolu można zweryfikować, który kierowca nie opłacił postoju. Obecnie miasto posiada trzy takie pojazdy, a docelowo ma ich być siedem. Statystyki pokazują, że od czasu wprowadzenia nowego systemu kontroli opłat za postój, znacznie więcej kierowców płaci za postój.
Dokładne działanie systemu radarowej kontroli opłat parkingowych pokazuje poniższe wideo: