Warszawa zarabia ponad 400 tys. zł dziennie na... parkowaniu. Kierowcy boją się mandatów

Od początku 2021 roku w Warszawie wystawiono ponad 30 tysięcy mandatów za nieopłacone parkowanie. Średni dzienni przychód miasta z tytułu opłat parkingowych lub wezwań do opłaty dodatkowej w styczniu wyniósł 400 tys. zł. W lutym - jeszcze więcej.

4 stycznia w życie weszły wszystkie zmiany dotyczące parkowania w stolicy. Warszawscy kierowcy muszą liczyć się z wieloma zmianami jeśli chodzi o postój w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego. Pojawiły się:

  • nowe SPPN - na Woli i Pradze-Północ (obowiązują od 7 września 2020 r.);
  • wyższe mandaty za brak opłaconego postoju - kwota opłaty dodatkowej wzrosła z 50 zł do 250 zł lub 170 zł jeśli zapłacimy w ciągu siedmiu dni (obowiązują także od 7 września 2020 r.);
  • wydłużono okres płatnego parkowania z godz. 8-18 do 8-20;
  • podniesiono ceny postoju w strefie płatnego parkowania.
Zobacz wideo Wiedzieliście o zasadzie "10 metrów"? Chodzi o parkowanie

Mimo mniejszego natężenia ruchu w mieście spowodowanego pandemią, te zmiany przyniosły miastu spory zastrzyk gotówki. Od początku roku w stolicy wystawiono 30 099 wezwań do opłaty dodatkowej osobom, które nie opłaciły postoju. Ratusz podał informację, że ponad pięć tysięcy z tych mandatów nałożono w w nowych godzinach opłaty za parkowanie tj. od 18 do 20.

Parkomat w Śródmieściu. Stołeczna strefa płatnego parkowania jest tu największa w Polsce. Warszawa, 13 kwietnia 2017 r.
Parkomat w Śródmieściu. Stołeczna strefa płatnego parkowania jest tu największa w Polsce. Warszawa, 13 kwietnia 2017 r. Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Wyborcza.pl

Jakub Dybalski, rzecznik Zarządu Dróg Miejskich w rozmowie z portalem Wyborcza.pl powiedział, że w styczniu dziennie wystawiano średnio 1 179 wezwań do uiszczenia opłaty dodatkowej. Styczniowe wpływy z płatnej strefy parkowania wynosiły średnio 401 484 zł dziennie. W lutym kwota ta wzrosła do blisko 420 tys. zł dziennie. Dla porównania w lutym 2020 r. średni dzienny przychód z opłat parkingowych wynosił ok. 380 tys. zł.

Warto dodać, że około 6 tys. pracowników szpitali i przychodni jest zwolnionych z wnoszenia opłat parkingowych. Ruch jest też mniejszy z powodu pandemii, dodatkowo wiele osób pracuje zdalnie. Mimo to miasto zachowało przychody (a nawet je powiększyło) dzięki podwyżkom, wydłużeniu czasu płatnego postoju, dodatkowym strefom i wyższym mandatom.

Parkowanie w Warszawie - ceny 2021 r.

Od 4 stycznia kierowcy znajdą nowy cennik w parkomatach. Chcąc zaparkować samochód w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego kierowca zapłaci:

  • 3,90 zł za pierwszą godzinę postoju (wcześniej 3 zł);
  • 4,60 zł za drugą (wcześniej 3,60 zł);
  • 5,50 zł za trzecią (wcześniej 4,20 zł);
  • 3,90 zł za czwartą i kolejne (wcześniej 3 zł).
e-kontrola opłat za parkowanie, Nissan Leaf
e-kontrola opłat za parkowanie, Nissan Leaf Zarząd Dróg Miejskich

Elektroniczna kontrola parkingowa

Od 7 stycznia zeszłego roku w Warszawie działa system e-kontroli opłat za parkowanie. Elektryczne samochody Nissan Leaf jeżdżą po stołecznych ulicach i skanują tablice rejestracyjne zaparkowanych pojazdów. Następnie porównują je z danymi z parkomatów. Na tej podstawie znacznie szybciej niż w przypadku pieszego patrolu można zweryfikować, który kierowca nie opłacił postoju. Obecnie miasto posiada trzy takie pojazdy, a docelowo ma ich być siedem. Statystyki pokazują, że od czasu wprowadzenia nowego systemu kontroli opłat za postój, znacznie więcej kierowców płaci za postój.

Dokładne działanie systemu radarowej kontroli opłat parkingowych pokazuje poniższe wideo:

 
Więcej o: