Audyt warszawskich nieosygnalizowanych rozpoczął się w 2016 roku. Proces trwał pięć lat, a jego skala była prawdopodobnie największa na świecie. Pod lupę wzięło 4093 przejścia dla pieszych we wszystkich 18 dzielnicach. Sprawdzono "zebry", które nie były wyposażone w sygnalizację świetlną.
Na początku zespoły audytorskie pojawiły się w Śródmieściu, potem na Ochocie i Pradze-Południe. Dzielnice te zostały wybrane w pierwszej kolejności, bo w nich najczęściej dochodziło do wypadków. W Śródmieściu audytorzy przebadali 368 przejść, na Ochocie - 207, a na Pradze-Południe - 351. W 2017 r. zbadane zostały przejścia na Bielanach (243), Mokotowie (347), Targówku (218) i Ursynowie (222). Następnie audyt kontynuowano w 2019 r. Pomiary i obliczenia dokonane zostały wtedy na przejściach w Wawrze (348), we Włochach (229), na Pradze-Północ (155), Bemowie (171) i Żoliborzu (182). W zeszłym roku sprawdzone zostały przejścia na Białołęce (255), w Rembertowie (108), Wesołej (112), Ursusie (161), Wilanowie (117) i na Woli (299).
W sumie audytorzy wskazali 481 przejść, na których bezpieczeństwo należy poprawić w pierwszej kolejności. Na podstawie wyników podejmowane będą decyzje, jakich zmian dokonać, by poprawić bezpieczeństwo pieszych. Rekomendacje priorytetowych działań naprawczych audytorzy wystawili:
Planowane zmiany wiążą się z ingerencją w infrastrukturę, ale rozwiązania są różne w zależności od lokalizacji i samego problemu. Przykładowo tam, gdzie główny problem stanowiła nadmierna prędkość kierowców, skuteczniejszym działaniem może się okazać instalacja progów zwalniających niż kosztowna budowa sygnalizacji świetlnej.
Są także inne sposoby, które mogą poprawić bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych. Pisaliśmy o nich tutaj:
W czwartek 21 stycznia 2021 roku Sejm podpisał nowelizację i za kilka miesięcy nowe przepisy zaczną obowiązywać. Co się zmieni? Wprowadzona zostanie zasada pierwszeństwa pieszych nie tylko na przejściu, ale także przy wchodzeniu na pasy.
Kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych będzie miał obowiązek zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, który wchodzi na przejście i ustąpić mu pierwszeństwa. Aktualnie kierowca jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność zbliżając się do przejścia dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa, gdy pieszy znajduje się na jezdni.
Przepisy sformułowane w taki sposób jak aktualnie stwarzają pretekst do różnej interpretacji zachowania pieszego. Po wejściu w życie znowelizowanej ustawy nie będzie miało znaczenia, czy pieszy zdążył już postawić nogę na jezdni, czy dopiero zamierza to zrobić. W obu przypadkach kierowca będzie zobowiązany ustąpić mu pierwszeństwa.
Pieszy wchodzący na jezdnię albo torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, ale ma pierwszeństwo przed pojazdem. Zgodnie z ustawą podczas przechodzenia przez jezdnię nie będzie mógł korzystać z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego, które mogłoby rozpraszać jego uwagę.