W 2020 r. w Polsce zarejestrowano 428 377 nowych samochodów, czyli aż o 22,9 proc. mniej niż w 2019 r. Powód jest oczywisty - pandemia i lockdown w pierwszej połowie roku wyraźnie odbiły się na samochodowych statystykach. Marzec, kwiecień i maj były pod tym względem praktycznie martwe, a branża próbowała nadrobić straty w kolejnych miesiącach. Klasa premium była jednak znacznie odporniejsza na rynkowe zawirowania. W 2020 r. Polacy kupili 75 290 nowych luksusowych samochodów, tylko o 4,6 proc. mniej niż w 2019 r.
Klasa premium nad Wisłą zdominowana jest przez niemiecką wielką trójkę, z którą dzielnie stara się rywalizować Volvo. Te cztery marki odpowiadają za 85,6 proc. rynku.
Nic nie zmieniło się na samym szczycie rankingu. Walka o pierwsze miejsce to od dawna zażarta walka Mercedesa z BMW. Obie marki straciły klientów, ale to BMW zaliczyło większy spadek (-11,64 proc. Bawarczyków do -6,74 proc. rywala), Mercedes nie miał więc problemów, żeby utrzymać pozycję lidera. Choć różnica wcale nie była duża. Zaskakuje wynik Audi, które jako jedyne z liczących się producentów zakończyło rok na plusie. I to zauważalnym, bo aż 13,25-procentowym. Za Audi tradycyjnie znalazło się Volvo z marginalnym spadkiem sprzedaży (0,45 proc.).
Zestawienie najpopularniejszych marek premium w Polsce w 2020 r. Szczegółowe dane pochodzą z raportu Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.
Jeśli chodzi o konkretny model, to tradycyjnie nie ma mocnych na Volvo XC60. Dominacja trwa już dziesięć lat i w 2020 r. była wyraźna - szwedzki SUV pokonał najgroźniejszego rywala aż o tysiąc rejestracji. Tym było BMW serii 3, które na podium broni honoru klasycznych samochodów. Numerem trzy okazał się bezpośredni konkurent XC60 z Ingolstadt, czyli Audi Q5. Tak prezentuje się pierwsza dziesiątka luksusowych bestsellerów.