Prototyp nowego Nissana GT-R - kierowca musi leżeć na brzuchu, a steruje mózgiem

To brzmi jak bardzo daleka motoryzacja przyszłości. W studiu projektowym Nissana powstał GT-R(X) 2050 - urzeczywistnienie marzeń pewnego stażysty. Koreańczyk narysował śmiały projekt, a Nissan postanowił przekuć go w (przynajmniej częściową) rzeczywistość.

Czemu częściową? Bo Nissan GT-R(X) 2050 to makieta wykonana w skali 1:1 na podstawie szkiców stażysty z Seulu, studenta ostatniego roku wzornictwa, Koreańczyka Jaebum „JB” Choi. Trzeba przyznać, że projekt jest wyjątkowo śmiały - sylwetka nadwozia nie bardzo przypomina samochody osobowe, które znamy dzisiaj.

Choi rozpoczął staż w ośrodku Nissan Design America (NDA) w La Jolla, w stanie Kalifornia. Tam popuścił wodze swojej wyobraźni i opracował autorską wizję modelu Nissan GT-R(x) 2050.

Rozpocząłem staż w ośrodku NDA w styczniu i przez dwa miesiące pracowałem nad realizowanymi w nim projektami. Później – aż do końca mojego stażu – z powodu pandemii COVID-19 pracowałem już z domu nad moim własnym projektem "wizji humanoidu". Nigdy nie podejrzewałem, że zespół NDA zainteresuje się moją pracą i pomoże mi zbudować makietę w skali 1:1

– wspomina Choi.

Model ma prawie trzy metry długości i ponad pół metra wysokości. Kierowca, który jest jedynym użytkownikiem bolidu, leży na brzuchu, a jego rozłożone nogi i ręce tworzą kształt litery X. Kierowca ma na sobie futurystyczny kombinezon oraz kask przypominający motocyklowy. Co najciekawsze, samochód ma być kontrolowany za pomocą... impulsów przesyłanych przez mózg do pojazdu.

Nissan GT-R(X) 2050 - makieta samochody sterowanego za pośrednictwem ludzkiego mózgu
Nissan GT-R(X) 2050 - makieta samochody sterowanego za pośrednictwem ludzkiego mózgu Nissan
Nissan GT-R(X) 2050 - makieta samochody sterowanego za pośrednictwem ludzkiego mózgu
Nissan GT-R(X) 2050 - makieta samochody sterowanego za pośrednictwem ludzkiego mózgu Nissan
JB jest bardzo zdolnym i niezwykle pomysłowym projektantem. Stworzona przez niego koncepcja supersamochodu przyszłości kontrolowanego za pomocą impulsów przesyłanych przez ludzki mózg prosto do pojazdu doskonale wpisuje się w zaawansowane prace nad technologią B2V, które prowadzi koncern Nissan

– podkreśla David Woodhouse, wiceprezes ośrodka NDA.

Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem
Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem Nissan

Choi przewiduje, że połączenie ludzkiego mózgu z komputerem przyniesie lepsze efekty, niż technologie stosowane w "zwykłych" autonomicznych samochodach. Projektant podkreśla, że kształt pojazdu odwzorowuje budowę ludzkiego ciała, aby skutecznie chronić mózg.

Współczesne egzoszkielety to mechaniczne konstrukcje, które wzmacniają ludzkie mięśnie. W miarę możliwości próbowałem zaprojektować pojazd, który odzwierciedlałby wymiarami i kształtem ludzką sylwetkę ubraną w samochód. Chciałem zaprojektować nowy rodzaj środka transportu, który jest nie tylko pojazdem przeznaczonym do przemieszczania się, ale przede wszystkim przestrzenią, gdzie maszyna i człowiek stają się jednością

– dodaje Choi, uzasadniając kompaktowe rozmiary prototypu.

Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem
Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem Nissan
Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem
Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem Nissan

Futurystyczny projekt nawiązuje do Nissana GT-R. Koła i opony w każdym rogu nadwozia stanowią całość i są zaprojektowane tak, aby pojazd mógł obracać się o 360 stopni. Średnica zewnętrzna opony wynosi 21 cali, a wewnętrzna średnica koła to 15 cali. Wzór obręczy kół umożliwia szybkie chłodzenie kół, nawet podczas ostrego hamowania. GT-R(X) 2050 jest także wyposażony w aktywny spojler, który wysuwa się, aby zwiększyć docisk. Jego elementy składają się, kiedy kierowca wsiada i wysiada z samochodu.

Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem
Nissan GT-R(X) 2050 - prototyp samochodu sterowanego mózgiem Nissan
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.