Opancerzone Ferrari 458 Speciale. Kto i dlaczego wpadł na taki pomysł?

Ferrari 458 Italia jest lekkim samochodem sportowym z silnikiem V8 umieszczonym centralnie. To typowe auto do szybkiej jazdy po zakrętach, a nie model klasy gran turismo. Mimo to firma AddArmor postanowiła opancerzyć taki model i to w rzadkiej wersji Speciale. Nie wybrali jej przypadkowo.

Ferrari 458 Speciale jest wyjątkową odmianą znakomitego modelu 458. Zostało zaprezentowane pod koniec okresu wytwarzania Italii (2009-2015), bo dopiero w 2013 roku. W porównaniu z podstawową odmianą Ferrari 458 moc silnika została podniesiona z 570 KM do 620 KM, a masa obniżona aż o 90 kg. Taki samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w równe trzy sekundy, a 200 km/h na liczniku można zobaczyć już po 9,1 s.

Wydaje się, że obciążanie ultralekkiego auta przeznaczonego dla purystów pancernymi osłonami jest kompletnie bez sensu. A jednak AddArmor specjalnie wybrała ten ekskluzywny model. Firma w ten sposób chce przekazać, że kuloodporne samochody wcale nie muszą być ciężkie, a przerabiać w ten sposób da się wszystkie auta, nie tylko długie limuzyny i potężne SUV-y.

Firma ze stanu Nowy Jork zaopatrzyła Ferrari 458 Speciale w opancerzenie gwarantujące ochronę balistyczną klasy B4. Zgodnie ze specyfikacją tej normy raczej nie wytrzyma strzału z karabinu snajperskiego, ale uchroni przed amunicją do rewolwerowego kalibru .44 Magnum (10,9 x 33 mm). To znaczy, że ustrzeże właściciela przed większością ataków z użyciem broni krótkiej.

W konstrukcji Ferrari 468 Speciale AddArmor zastosowano nowoczesne osłony balistyczne o niezwykle korzystnym współczynniku pochłaniania energii do wagi. Nie wiadomo z czego dokładnie zostały wykonane, niewątpliwie z jakichś kompozytów. Według producenta charakteryzują się 10-krotnie większą wytrzymałością od stalowych osłon o podobnej masie, a także gęstością właściwą (stosunek masy do objętości) mniejszą od nich aż o 60 proc.

Ferrari 458 Speciale AddArmor
Ferrari 458 Speciale AddArmor fot. AddArmor

Pancerne Ferrari 458 Speciale. AddArmor może tak wyposażyć każde auto

Opancerzenie samochodu klasy Ferrari 458 waży około 70 kg, ale żeby negatywny wpływ dodatkowej masy na własności jezdne był jak najmniejszy, specjaliści z AddArmor postanowili ją odjąć w innych miejscach. Prezentacyjne Ferrari Speciale otrzymało wszystkie dodatki z włókna węglowego, jakie przewidział dla tego modelu włoski producent oraz sportowy układ wydechowy Capristo.

Dzięki tym modyfikacjom całkowity wzrost masy własnej Ferrari 458 AddArmor wyniósł zaledwie 30 kg. To różnica, którą można właściwie pominąć, szczególnie, że nowy wydech spowodował wzrost mocy silnika o dodatkowe 40 KM. Ile kosztuje tak wyjątkowe Ferrari? To prototyp, więc nie jest na sprzedaż, ale amerykańska firma ocenia całkowity koszt samochodu i przeróbki na 625 tys. dolarów.

Cena jest bardzo wysoka, ale nie powinna przerazić właścicieli supersportowych aut egzotycznych marek. AddArmor twierdzi, że jest w stanie opancerzyć w taki sposób każdy samochód podobnej klasy. W dodatku przed ewentualną sprzedażą wszystkie wzmocnienia można usunąć bez naruszenia konstrukcji pojazdu.

Więcej o: