Nowelizacja prawa o ruchu drogowym w sejmie. Komisja Infrastruktury przyjęła ją bez poprawek. Chodzi o pierwszeństwo dla pieszych i zakaz używania telefonu na przejściu

Dzisiaj, 16 grudnia 2020 roku Komisja Infrastruktury przyjęła nowelizację ustawy "Prawo o ruchu drogowym" bez żadnych poprawek. Oznacza to, że prawdopodobnie wejdzie w życie w niezmienionym kształcie. Zacznie obowiązywać pierwszeństwo dla pieszych wchodzących na jezdnię i ograniczenie prędkości do 50 km/h nawet w nocy. A to nie koniec zmian.

Trudno określić kiedy dokładnie nowe prawo wejdzie w życie. Wiadomo, że nowelizacja zacznie obowiązywać 14 dni po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw, ale trochę czasu minie, zanim to nastąpi. Sejm zagłosuje nad przyjęciem nowej ustawy w styczniu 2021 roku w czasie kolejnego posiedzenia.

Zmiana pierwszeństwa dla pieszych to nie jedyna, ale najważniejsza zmiana wzbudzająca najwięcej kontrowersji. W tej chwili kierowca jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność zbliżając się do przejścia dla pieszych i ustąpić pierwszeństwa, gdy pieszy znajduje się na jezdni.

W teorii oznacza to, że wystarczy, aby przechodzący przez ulicę człowiek postawił stopę na krawędzi jezdni, a praktyce może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji, gdy pieszy wchodzący na przejście nie ma pierwszeństwa, a chwilę później gdy się na nim znajdzie - je nabywa.

Znowelizowana ustawa będzie w tej kwestii bardziej konkretna i restrykcyjna. Podstawowa różnica jest taka, że kierowca zbliżający się do przejścia dla pieszych będzie miał obowiązek zmniejszenia prędkości tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego, który wchodzi na przejście i ustąpić mu pierwszeństwa. Przepis dotyczy wszelkich pojazdów z wyjątkiem tramwajów.

Akcja 'Maseczki do kontroli' na przejściu dla pieszych koło Galerii Kaskada w SzczecinieAkcja 'Maseczki do kontroli' na przejściu dla pieszych koło Galerii Kaskada w Szczecinie Fot. Cezary Aszkiełowicz / Agencja Wyborcza.pl

Tym samym kierowcy zostaną zobowiązani prawem do zapewnienia bezpieczeństwa osobom wchodzącym na przejście. Z kolei piesi będą mieli zakaz używania telefonów komórkowych w trakcie przechodzenia przez ulicę, ale tylko w sposób, który uniemożliwia im obserwowanie tego, co dzieje się na drodze. Poza tym pieszy wchodzący na jezdnię albo torowisko jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, ale ma pierwszeństwo przed pojazdem.

Następną zmianą prawa o ruchu drogowym jest bezwzględne ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 km/h. W tej chwili w nocy (od 23 do 5 rano) kierowcy mogą jechać 60 km/h. Ponadto kierowcy korzystający z autostrad i dróg ekspresowych będą musieli zachować bezpieczną odległość. Teoretycznie teraz też tak jest, ale nowe prawo określi ja dokładniej. Będzie wynosić połowę aktualnej prędkości pojazdu wyrażoną w metrach.

Pierwszeństwo dla pieszych. Ustawa wejdzie w życie tak szybko, jak to możliwe

Zatwierdzony projekt musi jeszcze przejść drugie oraz trzecie czytanie, a następnie zostać poddany głosowaniu i jeśli zostanie przyjęty (zwykłą większością głosów), trafi do Senatu. Senackie komisje mają nie więcej niż 18 dni na przeanalizowanie ustawy i zaproponowanie ewentualnych poprawek, a potem izba wyższa parlamentu przeprowadza nad nimi debatę i głosuje. Senat ma maksymalnie 30 dni na cały proces i podjęcie decyzji. Potem ustawa wraca do Sejmu, a następnie wędruje do Prezydenta RP, który ją podpisuje.

Droga legislacyjna brzmi skomplikowanie, ale nowelizacja ustawy "Prawo o ruchu drogowym" przygotowana przez Ministerstwo Infrastruktury jest ważna dla premiera Mateusza Morawieckiego, który zapowiedział, że zadba o intensyfikację prac nad nią. Można spodziewać się, że nowe prawo zacznie obowiązywać tak szybko, jak to możliwe - jeszcze w I kwartale 2021 roku.

Zobacz wideo

Wiceszef Komisji Infrastruktury mówi tym samym głosem. Jerzy Polaczek zaapelował do władz samorządowych, aby natychmiast zajęły się przebudową przejść dla pieszych, tak aby spełniały najwyższe standardy i ułatwiały wprowadzenie oraz egzekwowanie prawa w praktyce. Jak to ma wyglądać?

Wytyczne dotyczące budowy przejść dla pieszych są dostępne na stronie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Chodzi m.in. o progi zwalniające, odpowiedni kształt pasa przed przejściem oraz odpowiednie oznaczenie i oświetlenie jego okolic, a także zwężenia jezdni na wysokości przejść dla pieszych. W podobnych przypadkach w przeszłości samorządy często odpowiadały, że nie mają środków, aby je zmodernizować w ekspresowym tempie. Zobaczymy jak będzie tym razem.

Akcja 'Maseczki do kontroli' na przejściu dla pieszych koło Galerii Kaskada w SzczecinieFot. Piotr Skornicki / Agencja Wyborcza.pl

Więcej o:
Copyright © Agora SA