Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej trafiło ogłoszenie o postępowaniu przetargowym na zaprojektowanie i budowę obwodnicy Chełma. Ma mieć ok. 14 km długości i będzie przebiegać po nowym śladzie. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach. Wybudowane zostaną cztery węzły drogowe, wiadukty, dwa mosty w ciągu drogi ekspresowej i przejścia dla zwierząt oraz drogi do obsługi ruchu lokalnego.
Trasa ominie Chełm od północnej strony. Jadąc od strony Piask, kierowcy wjadą na nią na węźle Chełm Zachód w miejscowości Janów. Drugi z węzłów (Chełm Północ) powstanie w miejscowości Horodyszcze, a dalej trasa przekroczy rzekę Uherkę i ominie Okszów, gdzie powstanie węzeł drogowy Chełm Okszów. Za Okszowem obwodnica przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm - Włodawa. Koniec odcinka zaplanowano za węzłem Chełm Wschód, umożliwiającym zjazd na obecną DK12, w miejscowości Kolonia Antonin.
Wyłonienie wykonawcy i podpisanie umowy planowane jest w pierwszej połowie 2021 r. Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektu budowlanego, uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), wybudowanie drogi i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Rozpoczęcie budowy planowane jest w 2023 roku.
Na pozostałych trzech odcinkach S12, od Piask do Dorohuska, trwają prace projektowe, a rozpoczęcie budowy planowane jest w 2024 roku. Obecnie opracowywana jest koncepcja programowa dla odcinków: