Wybrano ofertę na przebudowę autostrady A18. Koniec z przedwojennymi "płytami"

Fragment krajowej osiemnastki na zachodzie Polski to prawdziwe utrapienie kierowców. Stara poniemiecka droga nawierzchnią przypomina betonowe płyty. Wszystko wskazuje na to, że do 2023 roku pojedziemy tam nową autostradą A18.

Droga krajowa nr 18 jest jedną z głównych tras w Polsce - łączy autostradę A4 z przejściem granicznym w Olszynie. Znaczna część tego szlaku transportowego ma już status autostrady. Jednak południowa nitka DK18 (od miejscowości Iłowa do Golnic) to stara nawierzchnia wybudowana przez Niemców w latach 30. XX wieku. Trasa ta stanowiła fragment autostrady Berlin - Wrocław. W 2006 roku po przebudowie oddano do użytku północny fragment 16-kilometrowego odcinka A18.

Zobacz wideo

Wybrano najkorzystniejszą ofertę na przebudowę A18

Z siedmiu ofert, które wpłynęły na przebudowę południowej nitki DK18, od okolic węzła Iłowa do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego, najkorzystniejszą okazała się ta złożona przez firmę Budimex. Dostosowanie ok. 16 km drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady wyceniono na ponad 175 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest na pierwszy kwartał 2021 roku.

Co w ramach zamówienia?

Wykonawca będzie miał za zadanie przebudować południową jezdnię drogi krajowej nr 18 oraz jej otoczenie. W zakres inwestycji wchodzi też budowa dróg dojazdowych, przebudowa węzła Iłowa oraz budowa urządzeń infrastruktury technicznej i przejść dla zwierząt. Zakończenie robót planowane jest w 2023 roku.

Południowa jezdnia drogi krajowej nr 18 wreszcie doczeka się modernizacji. Dzięki temu będziemy mogli z dumą mówić o autostradzie A18 – drodze bezpiecznej i komfortowej. Obecnie ta droga nazywana jest ironicznie „najdłuższymi schodami Europy”. Kończymy z tym dziedzictwem. Już wkrótce cała trasa od granicy polsko-niemieckiej do węzła Krzyżowa z autostradą A4 stanie się drogą, z której wszyscy będziemy dumni

– powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Konsekwentnie realizujemy założony plan przebudowy drogi krajowej nr 18 do parametrów autostrady. Dzisiaj została wybrana najkorzystniejsza oferta na przebudowę przedostatniego odcinka A18. To kolejne ponad 16 kilometrów drogi, które usprawni i poprawi komfort jazdy

- powiedział Tomasz Żuchowski, szef GDDKiA.

Autostrada A18, DK18, Iłowa - Golnice
Autostrada A18, DK18, Iłowa - Golnice GDDKiA

W kierunku autostrady

Celem całego przedsięwzięcia jest dostosowanie drogi krajowej nr 18 do standardów autostrady na odcinku Olszyna - Golnice o długości ponad 70 km. Ta inwestycja stanowi trzeci etap budowy autostrady A18.

Inwestycja podzielona jest na następujące odcinki realizacyjne:

  1. od granicy państwa do km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2023 r.;
  2. od km 11,86 (ponad dwa kilometry za węzłem Żary Zachód w stronę Wrocławia) do km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - w realizacji, a zakończenie robót planowane jest w II połowie 2022 r.;
  3. od km 33,76 (blisko cztery kilometry przed węzłem Iłowa) - granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - wybrano najkorzystniejszą ofertę;
  4. granica woj. lubuskiego i dolnośląskiego - węzeł Golnice (ponad 21 km) - trwa procedura przetargowa.
Więcej o: