Niedawno informowaliśmy was o spadkach (na szczęście, niezbyt dużych) całego rynku nowych samochodów w Polsce. Klasa premium ma się jednak znacznie lepiej niż marki popularne. W skali roku wciąż jest na minusie, bo od stycznia do końca listopada zarejestrowano nad Wisłą dokładnie 66 586 samochodów luksusowych, czyli o 4,5 proc. mniej niż w analogicznym okresem zeszłego roku. Klasa premium konsekwentnie odrabia straty po ogromnym kryzysie z marca, kwietnia i maja. W listopadzie Polacy zarejestrowali 6 758 nowych aut - o 6,2 proc. więcej niż w listopadzie 2019 r.
Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR w swoim raporcie zwraca uwagę, że dobre wyniki mogą być efektem nadciągającej zmiany przepisów. - Obecne wyprzedaże wiążą się również z faktem, iż z początkiem przyszłego roku wchodzi w życie nowa norma Euro 6d ISC FCM, zobowiązująca producentów do wyposażania samochodów w urządzenia monitorujące zużycie paliwa lub energii elektrycznej. Pojazdy, które nie są w nie wyposażone, nie będą mogły być już co do zasady rejestrowane - komentują eksperci IBRM.
Listopad był bardzo ciekawym miesiącem na samym szczycie klasy premium. Tradycyjnie o pierwsze miejsce w Polsce walczą ze sobą Mercedes i BMW, ale w zeszłym miesiącu udany szturm na głównych rywali przypuściło Audi. Mercedes utrzymał się na pierwszym miejscu, ale BMW musiało ustąpić drugiej z bawarskich marek. Zwróćcie uwagę, jak blisko siebie wszystkie trzy marki były. A kto próbuje walczyć z niemiecką dominacją nad Wisłą? Szwedzi i Japończycy.
Znakomity wynik Audi zawdzięcza przede wszystkim modelowi Q5, który w listopadzie popisał się świetną sprzedażą. Uległ tylko Volvo XC60, które jest dominatorem nad Wisłą. Bardzo dobrze radziło sobie także A3. W BMW największym bestsellerem była trójka, a w Mercedesie - GLA.
Tak jak wspomnieliśmy we wstępie, nad Wisłą w tym roku zarejestrowano już 66 586 luksusowych samochodów (o 4,5 proc. mniej niż przed rokiem). Tak wygląda pierwsza piątka producentów:
A to największe bestselery:
W statystykach sprzedaży nie są uwzględniane samochody użytkowe Mercedesa. Zaliczana jest oczywiście Klasa V, co nie powinno dziwić, bo bus Mercedesa to pełnoprawna propozycja premium.