Padł rekord - prawie 12 lat. Tak starych samochodów nie ściągaliśmy od 2004 roku

W listopadzie 2020 r. ściągnęliśmy do Polski 63 503 samochody, a ich średni wiek był najwyższy w historii, a na pewno od stycznia 2000 r., kiedy to ministerstwo zaczęło udostępniać dokładne dane rejestracyjne. Średni wiek zbliżył się do 12 lat.

W zeszłym miesiącu zarejestrowano w Polsce dokładnie 63 503 samochody osobowe i lekkie dostawcze ściągnięte z zagranicy, a więc o 16,1 proc. mniej niż przed rokiem. Niepokoi jednak średni wiek ściąganych samochodów. W listopadzie 2020 r. padł niechlubny rekord - to prawie 12 lat, a dokładnie 11,89. Jeszcze nigdy w historii nie zbliżyliśmy się do bariery 12 lat tak bardzo. Do tej pory rekordowo złym miesiącem pod tym względem był lipiec 2004 r. (11,85) oraz grudzień 2016 r. (11,77).

Średni wiek importowanych samochodów na przestrzeni lat

Na pobicie wyniku sprzed 16 lat zanosiło się jednak od dłuższego czasu. We wrześniu 2020 r. średni wiek importowanych aut wynosił 11,77, a w październiku oraz listopadzie - już 11,82. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR przygotował bardzo ciekawą infografikę, na której możecie prześledzić, jak zmieniał się średni wiek sprowadzanych do Polski samochodów. Przy każdej dacie, w której krzywa wyraźnie się zmienia, zaznaczono kropkę, a poniżej znajdziecie krótkie wyjaśnienie. Zazwyczaj chodzi o zmiany w prawie.

Większe zainteresowanie starszymi autami w ostatnich miesiącach może być powiązane z zapowiedziami nowego podatku akcyzowego. Nie znamy jeszcze dokładnych szczegółów, ale prawie na pewno rząd będzie chciał wyeliminować starsze (a więc spełniające mniej rygorystyczne normy emisji) samochody.

Import samochodów 2020 r. Jakie auta przyjeżdżają do Polski?

Od początku roku do końca listopada ściągnęliśmy 775 716 samochodów, czyli o 17 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2019 r. Skąd tak wyraźny spadek? W import także uderzyła pandemia. A jakie samochody ściągamy do Polski? Oto dwie najpopularniejsze dziesiątki. Najpierw przyglądamy się markom, a potem modelom. Rozpisywać się nie będziemy, ponieważ na pewno bardzo dobrze znacie te samochody. Od wielu lat największym zainteresowaniem cieszą się ci sami producenci i modele. Wśród marek dominują oczywiście te z Niemiec i Francji:

  1. Volkswagen – 85 780 szt.
  2. Opel – 75 806 szt.
  3. Ford – 69 210 szt.
  4. Audi – 65 707 szt.
  5. Renault – 49 246 szt.
  6. BMW – 47 035 szt.
  7. Peugeot – 38 237 szt.
  8. Mercedes – 36 161 szt.
  9. Citroen – 35 153 szt.
  10. Toyota – 26 123 szt.

A wśród najpopularniejszych modeli nikogo nie zdziwi Audi A4 na pierwszym miejscu:

  1. Audi A4 – 25 613 szt.
  2. Volkswagen Golf – 21 924 szt.
  3. Opel Astra - 21267 szt.
  4. BMW 3 – 17 708 szt.
  5. Audi A3 – 15 105 szt.
  6. Volkswagen Passat – 13 881 szt.
  7. Ford Focus – 12 694 szt.
  8. Opel Corsa – 12 634 szt.
  9. Audi A6 – 11 831 szt.
  10. BMW 5 – 11 317 szt.
Zobacz wideo Wypadek w Mrągowie. Ucieczka pijanego kierowcy skończyła się na drzewie

A skąd ściągnęliśmy najwięcej samochodów?

Tutaj również nie ma mowy o zaskoczeniu. Odpowiedź jest prosta - Niemcy i długo nic. Na podium, tradycyjnie, znalazły się jeszcze Francja oraz Belgia.

  1. Niemcy – 399 460 szt.
  2. Francja – 74 895 szt.
  3. Belgia – 60 207 szt.
  4. Holandia – 40 458 szt.
  5. Stany Zjednoczone – 32 785 szt.
Więcej o:
Copyright © Gazeta.pl sp. z o.o.