Droga ekspresowa S3 to jedna z najważniejszych na zachodzie kraju. Docelowo ma połączyć Świnoujście aż z granicą z Czechami w Lubawce. To istotny szlak komunikacyjny dla całego naszego regionu - jest częścią międzynarodowej trasy E65. Większość S3 jest już oddana kierowcom, ale wciąż czekamy na kilka odcinków.
Jednym z nich jest 31-kilometrowy fragment Bolków - Lubawka, czyli najbardziej wysunięta na południe część S3. Żeby ułatwić pracę drogowcom, podzielono go na dwa mniejsze odcinki. Największe zainteresowanie budzi ten z Bolkowa do Kamiennej Góry. Powstaną tam dwa dwunawowe tunele drogowe - tunel TS-26 o długości ok. 2300 m, pomiędzy miejscowościami Sady Górne, Stare i Nowe Bogaczowice oraz tunel TS-32 o długości ok. 320 m niedaleko miejscowości Gostków. Na prace na tym odcinku S3 przeznaczono 1,5 miliarda złotych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że tunel TS-26 po wybudowaniu będzie najdłuższym pozamiejskim tunelem w Polsce drążonym w skale (2300 m). Dłuższym tunelem w ogóle już niedługo stanie się ten pod warszawskim Ursynowem, którym ma biec Południowa Obwodnica Warszawy - zostanie oddany w przyszłym roku, a jego długość to ok. 2355 m. Z kolei tunel budowany w ciągu Zakopianki pod wzniesieniem Luboń Mały lekko przekroczy 2 km (dokładnie 2058 m).
Planowane ukończenie inwestycji to 2023 r. Postępy prac możecie obejrzeć na filmie z budowy:
Już jakiś czas temu pod Kamienną Górę przyjechała wiertnica tunelowa Jumbo Drill. Docelowo na budowie będą takie cztery. To nowoczesne maszyny, których można używać do wiercenia otworów strzałowych (umieszcza się w nich ładunki wybuchowe), pod kotwy skalne oraz drenażowych o długości nawet 24 metrów. Taka maszyna górnicza ma długość ponad 15 metrów i wysokość 3,5 metra, a waży więcej niż 35 ton. Wiertnica Jumbo Drill ma dwa ramiona o długości ośmiu metrów. Na końcu każdego jest młot udarowy. Jego moment obrotowy wynosi 625 Nm, a maksymalna liczba obrotów to 285 obr./min. Trzecie ramię służy do podnoszenia kosza z pracownikami.
Równocześnie prowadzone są prace na drugim odcinku - od Kamiennej Góry do granicy z Czechami. W ostatnim tygodniu na terenie budowy pracowało średnio 112 jednostek sprzętowych (m.in. wiertnice, koparki, spycharki, dźwigi) oraz 256 osoby. Koniec robót planowany jest na pierwszą połowę 2022 roku.