Niezwykłe odkrycie naukowców. Systemy bezpieczeństwa w autach mogą obniżać jego poziom
Takie wnioski płyną z ciekawego eksperymentu zorganizowanego przez ośrodek AgeLab Massachusetts Institute of Technology wspólnie z amerykańską organizacją non profit IIHS. Wygląda na to, że kierowcy są przekonani o tym, że elektroniczne systemy ich wyręczą i uratują w niebezpiecznej sytuacji.
Najgorsze, że zmieniają swoje zwyczaje nieświadomie. Zespół badawczy zbadał zmiany w zachowaniu dwudziestu ochotników, które dokonały się po miesiącu codziennej jazdy. W tym czasie byli pod lupą naukowców. Do przeprowadzenia testów użyto dwóch nowoczesnych modeli samochodów wyposażonych w zaawansowane układy wspomagające kierowców: Range Rovera Sport i Volvo S90.
Range Rover miał na pokładzie aktywny tempomat, a Volvo oprócz tego było zaopatrzone w funkcję Pilot Assist podążającą pasem ruchu. Użyte do badania marki i modele nie są najistotniejsze. Ważne, że miały na pokładzie nowoczesne systemy elektroniczne podnoszące poziom bezpieczeństwa czynnego. Przynajmniej tak ma być teoretycznie.
Co okazało się w praktyce? Kierowcy zamiast wspomagać się elektroniką i zachować czujność w czasie jazdy, kompletnie się na nią zdali. Kiedy zorientowali się, że samochód sam utrzymuje bezpieczną odległość i nie opuszcza pasa ruchu, zaczęli zajmować się innymi czynnościami: sięgnęli po smartfony albo zgłębiali tajniki zestawów multimedialnych w autach.
Volvo S90 i łoś fot. Volvo
Eksperyment na kierowcach przeprowadzony przez MIT. Wnioski są niepokojące
Z tego powodu ich uwaga się rozproszyła i zaczęli jeździć bardzo niedbale. Z badania wynika, że po miesiącu takiej jazdy ich aktywność zmalała ponad połowę. Po prostu zdawali się na samochód. Nawet nie chodzi o to, że całkowicie zawierzyli nieomylności układów, które przecież są we wczesnej fazie rozwoju. Bezwiednie przestawali być czujni.
Takie zachowanie może mieć tragiczne skutki. Owszem, ostatecznym celem konstruktorów jest stworzenie samochodów, które wyręczą w jeździe kierowców, ale nieprędko uda się osiągnąć taki poziom zaawansowania tych rozwiązań. Publiczne drogi są bardzo skomplikowanym systemem, choćby z tego powodu kierowcy powinni pozostać czujni, niezależnie od tego jak dobre wydają im się układy wspomagające ich w czasie jazdy.
MIT jest uznawana za najlepszą uczelnię techniczną na świecie, a organizacja IIHS zajmuje się tematyką bezpieczeństwa ruchu drogowego od 1959 roku. Pracownicy i naukowcy obu organizacji mają olbrzymią wiedzę i doświadczenie.
Oczywiście wyników takiego eksperymentu przeprowadzonego na małej grupie osób nie można automatycznie ekstrapolować na całą populację. Trzeba jednak przyznać, że wnioski, które z niego płyną, są bardzo niepokojące.
Dopóki samochody rzeczywiście nie będą w stanie jeździć automatycznie bezpieczniej niż my sami, niezbędnym elementem tej ewolucji powinny być czytelne komunikaty skierowane do użytkowników. Mówiąc wprost: producenci muszą na każdym kroku podkreślać, że auta nie są gotowe do samodzielnej jazdy. Tylko nie wiadomo, czy to pomoże.
-
Youtuber wybrał się na miasto wszędołazem Sherp. To nie był najlepszy pomysł [WIDEO]
-
Na A1 rusza odcinkowy pomiar prędkości. 91 proc. kierowców przekracza tam prędkość
-
Zmiany w przeglądach w 2021 r. Zdjęcia, które zrobi diagnosta to tylko początek listy
-
Kulig pod Elblągiem skończył się na drzewie. Piętnastolatka walczy o życie w szpitalu
-
Sprawdzamy nową ofertę Toyoty. Popularne modele teraz w dobrej cenie
- Pijani, z zakazem kierowania i na holu uciekali przed policją. Głupszej kombinacji być nie mogło
- Rok 2020, czyli rok rekordowych spadków. Polska na tle innych państw UE wypada nieźle
- Z Kamazami nie ma żartów. Przekonał się o tym pilot helikoptera [WIDEO]
- Spawał tłumik w oplu, a spalił dwa sąsiednie garaże, czyli jak nie używać spawarki
- Tylny napęd i auto do zabawy do 20 tysięcy zł. Osiem modeli. Zaczynamy oczywiście od BMW
Forum
- Uszkodzone lusterko Belgia (12)
- Posłuchali rady trypla. Dziecko walczy o życie. (21)
- Kuligi rozpoczęto. Chociaż sezon już sie kończy. (28)
- OT czarny humor jak jedzenie... (17)
- Dlaczego ubezpieczenia są drogie (30)
- Pizdowatość drogowa. (58)
- Kuligi czas zacząć. (57)
- Kleber Quadraxer 2 - test kompletny (23)
- NX czas wymienić na RX czyli rabat 100 tys zł (145)
- O/T? czy jak najbardziej T? Edukacja seksualna (28)